جمعه 30 شهریور 1403 - 03:27

کد خبر 51058

سه‌شنبه 19 اردیبهشت 1402 - 22:15:10


رباتی که برای مواجهه با موانع روشی خلاقانه دارد


سیناپرس/ اگرچه ربات‌های دوپا و چهارپا ممکن است در عبور از زمین‌های ناهموار عالی باشند، اما برای انجام این کار به چندین حسگر و الگوریتم‌های پیچیده نیاز دارند. اکنون دانشمندان با ایجاد یک ربات هزارپا سیستم رویکردی ساده‌تری در پیش گرفته ‌اند.
 تیمی در موسسه فناوری جورجیا (Georgia Tech) به رهبری محقق فیزیک، باکسی چونگ (Baxi Chong) این ربات را برای سناریوهای متفاوت طراحی کردند که در آن سنسورها ممکن است بسیار شکننده یا گران باشند یا شرایط محیطی ممکن است خیلی سریع تغییر کند و سیستم‌های کنترل نتوانند با آن سازگار شوند.
دانشمندان از نظریه ارتباطی ارائه شده توسط ریاضیدان مشهور کلود شانون الهام گرفتند که پیشنهاد می کرد؛ برای انتقال یک پیام در مسافت طولانی روی یک خط پر سر و صدا، آن پیام باید به واحدهای اضافی تکرار شونده تقسیم شود.
در مورد ربات، آن واحدها به شکل پا بودند. محققان کار خود را با رباتی با شش پا آغاز کردند که باید راه خود را بر روی سطحی ناهموار طراحی شده برای تقلید از یک محیط طبیعی آشفته باز می کرد. پس از هر مرحله، دانشمندان یک جفت پای اضافی به ربات اضافه کردند تا اینکه در نهایت ربات در مجموع ۱۶پا داشت.
در ادامه مشخص شد که وقتی ربات پاهای بیشتری به دست می آورد، در عبور از موانع به طور فزاینده ای بهتر می شود. نکته مهم این است که این کار را بدون استفاده از هیچ سنسور یا برنامه نویسی تطبیقی انجام داد. در عوض، فقط بر این واقعیت تکیه داشت که اگر یک یا حتی چند تا از پاهایش می لنگند، باز هم تعداد زیادی پای دیگر وجود خواهند داشت تا آن را به حرکت درآورند.
نیازی به گفتن نیست که در برخی مواقع هزینه های چند پا بیشتر از مزایای آن خواهد بود. دانشمندان هنوز مشخص نکرده اند که این نقطه برای ربات های مختلف که وظایف متفاوتی را در محیط های مختلف انجام می دهند، کجاست.

چونگ در پایان گفت: در این مطالعه، ما ثابت کردیم که حداقل تعداد پا وجود برای عملیات بدون مشکل وجود دارد، اما تعداد دقیق پاهای مورد نیاز را نمی دانیم. علاوه بر این، ما باید مبادله بین انرژی، سرعت، قدرت و استحکام را در چنین سیستم پیچیده ای بهتر درک کنیم.
مقاله ای در مورد این تحقیق اخیراً در مجله Science منتشر شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط