جمعه 06 مهر 1403 - 07:43

کد خبر 510971

شنبه 19 خرداد 1403 - 12:05:00


انتشار گفت‌وگوهای کاظم سادات‌اشکوری درباره شعر


ایسنا/تازه‌ترین کتاب کاظم سادات‌اشکوری، شاعر، پژوهشگر و مترجم ادبی با عنوان «گشت‌وگذاری در هوای مه‌آلود» منتشر شد.

این کتاب نخستین کتاب از مجموعه‌ «سپهر گفت‌وگو»ی انتشارات بامداد نو است که در ۱۳۲ صفحه‌ رقعی و بهای ۸۰ هزار تومان راهی بازار کتاب شده است.

در معرفی کتاب آمده است:« این کتاب که دربرگیرنده‌ گفت‌وگوهای سادات‌اشکوری درباره‌ شعر خود و شعر و شاعران امروز ایران است، در نخستین کتاب از مجموعه‌ «سپهر گفت‌وگو»ی انتشارات بامداد نو منتشر شده و همگی در چند دهه‌ اخیر در مطبوعات کشور چاپ و منتشر شده‌اند. گفت‌وگو با سردبیر مجله‌ «آرمان»، گفت‌وگو با سردبیر مجله‌ «روزگار وصل»، با جمشید مهربان، با مهری شاه‌حسینی، با شهاب عطایی، با سردبیر محمدرضا مدیحی و با عزیز عیسی‌پور، هفت گفت‌وگوی این کتاب را تشکیل می‌دهند.»

کاظم سادات‌اشکوری در بخشی از یادداشت کوتاه ابتدای کتاب آورده است: «در این باره پیش از این‌ها، به‌ویژه در یادداشت‌ها و پیش‌گفتارهای مجموعه‌های شعرم و هم در مقاله‌هایم طرح نظر کرده‌ام. ازاین‌رو، به‌گمانم، دیگر نیازی نیست آن حرف‌ها را تکرار کنم. تنها اشاره می‌کنم که آنچه در این گفت‌وگوها آمده، به‌قول معروف، وحیِ منزل نیست و می‌توان در ردّ آن‌ها، البته مستدل، سخن گفت و هم، اگر لازم باشد، در تأیید آن‌ها. هر کس که تجربه‌ای می‌اندوزد، بی‌گمان دارای اندیشه‌ای است قوام‌گرفته از آنچه دیده و خوانده است. چه بسا آنچه او می‌گوید با گفتار دیگری یا دیگران مغایر باشد. به‌گمانم، در هر بحثی، حتّی بحث‌های نظری، جای چون و چرا هست و آنچه می‌ماند، نظرِ صاحب‌نظر است نه هر کسِ دیگر.»

این انتشارات، در سال گذشته (۱۴۰۲) نیز برای نخستین‌بار، برگزیده‌ای از غزل‌ها و قطعه‌های کاظم سادات‌اشکوری را با نام «زمزمه جویبار»، راهی بازار کتاب کرده است.

کاظم سادات‌اشکوری، شاعر، پژوهشگر، روزنامه‌نگار و مترجم ادبی، متولد ۱۷ خردادماه ۱۳۱۷ در نارنة اشکور از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر در استان مازندران است و از جوانی ساکن تهران بوده و هست. حاصل بیش از شش دهه فعالیت ادبی و فرهنگیِ او، انتشار بیش از ۴۰ عنوان کتاب است که از شعر و داستان و ترجمه گرفته تا مقاله و پژوهش و سفرنامه را شامل می‌شود. مجموعه شعر «آن سوی چشم‌انداز» (کتاب نمونه: ۱۳۵۰) نخستین آن‌ها و «گشت‌وگذاری در هوای مه‌آلود» (بامداد نو: ۱۴۰۲)، آخرین اثر منتشرشده سادات‌اشکوری است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط