سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 15:08

کد خبر 512642

یک‌شنبه 20 خرداد 1403 - 13:58:37


تلفن‌های بی‌سیم غیرمجاز؛ عامل اختلال در شبکه موبایل کشور


سخت افزار/ ورود تلفن‌های بی‌سیم غیرمجاز با فناوری‌های خاص، چالشی جدید برای اپراتورهای تلفن همراه ایجاد کرده است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ایجاد اختلال در شبکه تلفن همراه کشور توسط برخی تلفن‌های بی‌سیم غیرمجاز خبر داد. این تلفن‌ها که با فناوری‌های DECT6، K-DECT و J-DECT به صورت غیرقانونی وارد بازار شده‌اند، تداخل‌هایی را در شبکه‌های موبایلی ایجاد کرده‌اند.

عظیم فرد، مدیرکل دفتر نظارت بر طیف سازمان تنظیم مقررات در گفتگو با ایسنا، از شناسایی این تلفن‌های بی‌سیم غیرمجاز به‌عنوان عوامل ایجاد تداخل در شبکه تلفن همراه خبر داد و تأکید کرد که در صورت شناسایی، با دارندگان این تجهیزات برخورد قانونی خواهد شد.

او همچنین به عرضه کنندگان، فروشندگان و خریداران این تجهیزات هشدار داد که برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی، از عرضه و به‌کارگیری هر نوع تلفن بی‌سیم خانگی فاقد تأییدیه این سازمان خودداری کنند. فرد توصیه کرد که پیش از تأمین یا عرضه انبوه این تجهیزات، به پایگاه اطلاع‌رسانی رگولاتوری به آدرس www.cra.ir مراجعه شود و مقررات مربوطه در بخش آمار و اسناد مطالعه گردد تا اقلامی که با مشخصات فنی مورد تأیید سازمان مطابقت دارند، عرضه شوند.

مدیرکل دفتر نظارت بر طیف سازمان تنظیم مقررات در ادامه اشاره کرد که فهرست تلفن‌های بی‌سیم خانگی مورد تأیید این سازمان، در پایگاه اینترنتی آن در بخش تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات تأییدشده، قابل مشاهده است.

ورود بی‌رویه و غیرقانونی تجهیزات مخابراتی که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، می‌تواند چالش‌های جدی را برای زیرساخت‌های ارتباطی کشور ایجاد کند. تداخل این تجهیزات با فرکانس‌های مورد استفاده شبکه‌های تلفن همراه، کیفیت سرویس‌دهی اپراتورها را با مشکل مواجه می‌کند.

به نظر شما راهکار موثر برای مقابله با ورود و عرضه تلفن‌های بی‌سیم غیرمجاز که موجب اختلال در شبکه‌های موبایلی می‌شوند، چیست؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط