شنبه 07 مهر 1403 - 06:52

کد خبر 516413

چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 12:25:39


خودشناسی از مسیری متفاوت  


خراسان/ برای این‌که تفکری کارآمد داشته باشیم نیاز است خودمان را به‌خوبی بشناسیم، نقاط قوت، ضعف، رویاها و.... ما نیاز داریم براساس احساسات مختلف‌مان، چیزی شبیه یک کاتالوگ درباره خودمان درست کنیم که روش درست و پر از بهره‌وری ما را براساس توانایی، استعداد و علاقه‌ها نشان می‌دهد و این کاتالوگ نیاز به صفحه‌ای درباره حسادت‌ها دارد. بله حسادت که در باور بسیاری از ما به‌درستی زشت است، اما نباید نادیده گرفته شود.
 به  حسادت مان جهت بدهیم
ما در مواجهه با حس حسادت غمگین و خجالت‌زده می‌شویم چون حس می‌کنیم به اندازه کافی مناعت طبع نداریم تا از موفقیت دیگران لذت ببریم و عزت نفس هم نداریم چون خودمان و دستاوردهای‌مان را نادیده می‌گیریم. درحالی‌که باید رویکرد بهتری به حسادت داشته باشیم، حسادت همیشه منکر توانایی ما نیست و دلالت بر موفقیت و برتری محض دیگری هم ندارد. حسادت یعنی گوشه‌ای از زندگی یک نفر دیگر از ما بهتر است و به ما پیام می‌دهد که وقتش شده ما هم درباره آن فکر کنیم و به سمتش حرکت کنیم. حسادت از جنس هشدار یک کمبود و دعوت به عمل است. البته مشروط به‌این‌که دقیق و مدیریت‌شده به آن نگاه کنیم. به‌فرض حسادت ما به داشته‌های یک نفر دیگر که به او ارث رسیده اشتباه باشد؛ با نادیده گرفتن ماجرا و بروز ندادنش چیزی حل نمی‌شود؛ اما اگر به آن فکر کنیم می‌توانیم در صورت قابل دسترس بودن به سمتش حرکت کنیم و درصورت اشتباه بودن فرصت اصلاح به خودمان بدهیم.
حسادت کنیم؟
نیازی نیست حسادت کنیم تا خودمان را بشناسیم؛ حسادت واقعی اگر عادت ما نباشد از جنس انتخاب نیست، فقط وقتی بروز می‌کند نباید مانعش شویم و درعین‌حال حواس‌مان باشد نباید آن را آغشته به بدگویی، بدخواهی و خودخوری کنیم. بلکه باید از آن به‌عنوان فرصتی استفاده کنیم برای تصمیم گرفتن. حسادت ضرورت تغییر و عمل را به ما گوشزد می‌کند. شخصی که به بخشی از زندگی یا شخصیت او حسادت می‌کنیم پازل ما را تکمیل می‌کند. کسی که فقط حسادت می‌کند در آتش رفتارش می‌سوزد و کسی‌که حسادت را تبدیل به روندی برای درک بهتر خودش، استعدادها و اهدافش در زندگی می‌کند درجا نزده و جلو می‌رود. پس یک جدول درست کنیم. اسم آدم‌های معروف، دوستان، همکاران و... را بنویسیم و در ستون بعدی دستاوردهای آنانی که علاقه‌ای نداریم و در ستون بعدی دستاوردهایی که دوست داریم ما هم داشته باشیم را ذکر کنیم. فصل مشترک مواردی که در ستون سوم تکرار شده می‌تواند هدف تازه ما باشد.       
نویسنده : سیدسورنا ساداتی | ‌ روزنامه‌نگار موفقیت


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط