پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 20:06

کد خبر 51729

چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 - 14:30:00


تولید شیر و لبنیات بیشتر به کمک هوش مصنوعی


سیناپرس/ طی سال های اخیر فناوری هوش مصنوعی در صنایع و حوزه های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از پیشرفت های علمی را امکان پذیر کرده است. به تازگی متخصصین چینی با ابداع سیستمی مبتنی بر فرایند مجازی توانستند تولید شیر و لبنیات را در دامداری ها افزایش دهند.
به تازگی چند دامداری پیشرفته در کشور چین از نوعی فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرده و بر این اساس کارایی مزرعه را افزایش داده و نظارت و مدیریت حیوانات را دقیق تر کرده اند.
برای نمونه در دامداری های فوق که نمونه های اولیه و پیشروی دامداری مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، یک گردنبند مانیتورینگ متصل به هر گاو داده های متعددی از حیوان مانند نوع تنفس، دفعات نشخوار، وضعیت تغذیه و تعداد مراحل تولید شیر را جمع آوری می کند. این داده ها در زمان واقعی به دامپزشکان منتقل می شود که با استفاده از آن ها می توانند وضعیت شیردهی و سلامت گاوها را کنترل کنند.
علاوه بر این، برچسب‌ های گوش الکترونیکی روشی مناسب برای شناسایی و مدیریت گاوها در این دامداری های جدید ارائه می‌کنند. استفاده از این برچسب ها شبیه به دادن شناسه به هر گاو است که کلیه اطلاعات به کمک هوش مصنوعی در لحظه و به طور مرتب به روز رسانی شده و بر خلاف مدل های قدیمی برچسب های مورد استفاده، آخرین شرایط و وضعیت هر حیوان در آن ذخیره شده و قابل دسترسی است.
در خاتمه گفتنی است در این دامداری ها، گاوهای آماده شیردهی در زمان مناسب شناسایی شده و وارد یک دستگاه شیردوش چرخشی می شوند و دقیقا در زمانی که باید دوشیدن شیر متوقف شود، از این دستگاه خارج می شوند.
در حال حاضر و در دامداری های سنتی همه حیوانات با هم وارد چرخه شیردوشی شده و با هم خارج می شوند در حالی که با توجه به متفاوت بودن میزان شیر در هر حیوان، هوش مصنوعی قادر به پایش و استفاده بهینه از جانوران فوق است.

همچنین نمونه های آزمایشی مزارع و دامداری های مبتنی بر هوش مصنوعی در  استان گانسو واقع در شمال غربی چین راه اندازی شده اند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط