سه‌شنبه 10 مهر 1403 - 01:10

کد خبر 517935

پنج‌شنبه 24 خرداد 1403 - 15:06:56


استفاده زیاد از هدفون یک میلیارد نفر را در خطر ناشنوایی قرار داده است!


دیجی رو/ در دنیای مدرن، همراه داشتن و استفاده مداوم از انواع وسایل الکترونیکی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است. اما در میان این گجت‌های محبوب، هندزفری و هدفون می‌توانند خطری خاموش برای سلامت شنوایی ما باشند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) به تازگی گزارشی نگران کننده منتشر کرده که نشان می‌دهد بیش از یک میلیارد نفر در گروه سنی 12 تا 35 سال به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صدای بلند موسیقی و سرگرمی‌های صوتی، در معرض خطر کم شنوایی قرار دارند. با دیجی رو همراه باشید.

بر اساس گزارش سال 2021 سازمان جهانی بهداشت در مورد شنوایی، تا سال 2050، تقریباً از هر چهار نفر، یک نفر دچار کم شنوایی خواهد شد. کارشناسان معتقدند این رقم می‌تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد و هندزفری و هدفون متهمان اصلی این ماجرا هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 65 درصد از افرادی که به طور مداوم از هندزفری یا هدفون برای گوش دادن به موسیقی با دستگاه‌های پخش کننده شخصی استفاده می‌کنند، در سطحی بالاتر از 85 دسی بل (dB) به صدا گوش می‌دهند که برای سیستم گوش داخلی انسان مضر است.

علاوه بر موسیقی، از این دستگاه‌ها برای تماشای فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و ویدیو در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی نیز استفاده می‌شود که بسیاری از آن‌ها خروجی صدا را تنظیم نمی‌کنند و منجر به پخش سطوح صدای بالا و خطرناک در ویدیوها می‌شوند.

برای جلوگیری از مشکلات جدی شنوایی، متخصصان توصیه می‌کنند کاربران حتماً از قانون موسوم به 60/60 تبعیت کنند. به این معنی که به موسیقی با صدایی بالاتر 60 درصد از حجم صدای دستگاه خود و برای مدت زمان بیشتر از 60 دقیقه گوش نکنید. با وجود آگاهی فزاینده افراد نسبت به مشکلات شنوایی، هنوز هم تشخیص زودهنگام این مشکلات یک چالش جدی در بخش بهداشت است.

به گفته دکتر ان. پرساد (N Prasad)، متخصص گوش، حلق و بینی در گونتور، بسیاری از افراد علائم اولیه را نادیده می‌گیرند و تا زمانی که وضعیت وخیم‌تر نشود، به پزشک مراجعه نمی‌کنند. آگاهی از بیماری‌های شنوایی به ویژه در بین والدین کودکانی که به فناوری علاقه دارند، افزایش یافته است. البته، تأکید شده که این آگاهی باید به بزرگسالان و به ویژه جوانان نیز گسترش یابد. در ادامه به برخی از علائم هشدار دهنده کم شنوایی اشاره می‌کنیم:

تقاضای مکرر از دیگران برای تکرار کردن حرف‌هایشان
مشکل در دنبال کردن یک مکالمه، به خصوص هنگام صحبت با تلفن یا در محیط‌های پر سر و صدا مانند رستوران
احساس می‌کنید دیگران زیر لب صحبت می‌کنند!
ناتوانی در شنیدن صداهایی با فرکانس بالا، مانند آواز پرندگان
نیاز به افزایش صدای تلویزیون، کامپیوتر یا تبلت
شنیدن صدای زنگ در گوش (وزوز گوش)
احساس فشار یا وجود مایع در داخل گوش
مشکلات تعادل یا سرگیجه
با آگاهی از خطرات و علائم هشدار دهنده، می‌توانیم از عادات نادرست استفاده از هندزفری و هدفون اجتناب کرده و سلامت شنوایی خود را حفظ کنیم. در صورت بروز هر یک از علائم ذکر شده، مراجعه به پزشک متخصص و انجام معاینات دوره‌ای برای تشخیص به موقع هرگونه مشکل شنوایی و درمان به موقع آن ضروری است.

فراموش نکنیم که شنوایی یکی از حواس پنج‌گانه ارزشمند ماست و با مراقبت صحیح می‌توانیم تا پایان عمر از قدرت شنوایی سالم بهره‌مند شویم.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط