شنبه 07 مهر 1403 - 02:55

کد خبر 518031

پنج‌شنبه 24 خرداد 1403 - 17:00:00


همه آنچه باید در‌باره گیاه آپارتمانی فیلودندرون بدانید


جام جم/ گیاهان آپارتمانی خانه ما را زیباتر و حتی سالم‌تر می‌کنند. بعضی از آنها در طول پدیده فتوسنتز، آلاینده‌ها را از هوای محیط جذب کرده و به این طریق هوای تازه و تمیزی را به ما هدیه می‌دهند. یکی از این گیاهان تصفیه‌کننده هوا، فیلودندرون است؛‌ فیلودندرون شاهزاده یا فیلودندرون پرتقالی هم یکی از بهترین آنها!
نواع فیلودندرون دارای برگ‌های پهن و بزرگ هستند ولی برخلاف سایر فیلودندرون‌ها، برگ‌های شاهزاده از نقاط مختلف گیاه رشد می‌کند. فیلودندرون شاهزاده به ارتفاع ۶۰سانتی‌مترمی‌رسد و بابرگ‌های زرد وقرمزرنگ خود،تضاد چشم‌نوازی با سایر‌گیاهان ایجاد می‌کند. البته این برگ‌های رنگی پس ازرسیدن گیاه به بلوغ نسبی،به برگ‌های سبزرنگ تبدیل می‌شوند. درواقع برگ‌های این فیلودندرون بسیار خاص هستند، چون با گذر زمان تغییر رنگ داده وهمه را متعجب می‌کنند. برگ‌های جدید در ابتدای رشد زرد هستند، کم‌کم به مسی تغییرمی‌کنند و درنهایت به سبز تیره می‌رسند!

دما
دمای ایده‌آل برای این گیاه بین ۱۶تا۲۴ درجه سانتی‌گراد است. دماهایی بیشتر یا کمتر از این محدوده، ممکن است باعث کند‌شدن سرعت رشد گیاه شوند. گیاه را دور ازدستگاه‌های گرمایشی‌ یا سرمایشی قرار دهید. بودن در کنار شوفاژ، بخاری و…باعث لوله‌ای شدن وعلت بازنشدن برگ فیلودندرون می‌شود.

آبیاری
هرگاه چند سانتی‌متر رویی خاک خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. در طول بهار و تابستان، خاک باید همواره مرطوب باشد اما در فصول سرد، باید اجازه دهید خاک بین هربارآبیاری، خشک شود.گیاه رابه مقدار کافی آبیاری کنیدونگران مقداراضافه آن نباشید. چون اگر خاک واقعا زه‌کشی خوبی داشته باشد، مقدار اضافی را ازخودعبور می‌دهد.اگر آبی در زیرگلدانی جمع شد، فورا آن را خالی کنید و اجازه ندهید خیس بماند. اگر آب کافی به گیاه نرسد، برگ‌ها زرد و کوچک می‌شوند

نور
فیلودندرون شاهزاده گیاهی ماندگار است ومی‌تواند در شرایط سخت محیطی هم دوام بیاورد‌ امابهتر است همیشه شرایط ایده‌آل گیاه را برایش فراهم کنید تا حیاتی آرام و با نشاط داشته باشد.گل فیلودندرون شاهزاده به نور‌کافی، درخشان وغیرمستقیم خورشیدنیازدارد امامی‌تواند با نورکم هم سازگار شود.آن رادرمکانی ازخانه قراردهید که نورفیلترشده خورشیدرادریافت کندودمای محیط را همیشه متعادل نگهدارید.گاهی اوقات‌ جوانه‌هایی که‌ روی خاک‌ یا بدنه اصلی گیاه ایجاد شده‌اند، باز نمی‌شوند و آغاز به رشد نمی‌کنند. 

خاک
خاک مناسب فیلودندرون باید به گونه‌ای باشد که آب به‌راحتی از گلدان خارج شود. تقریبا هر خاک گلدانی باکیفیت و دارای زه‌کشی مناسب برای فیلودندرون عالی است!

کوددهی
فیلودندرون گیاهی با رشد سریع است. به همین علت در طول بهار و تابستان باید هر ماه به آن کود مناسب بدهید؛ به خصوص زمانی که برگ‌های تازه در حال رشد کردن هستند. برای این منظور از کود چندمنظوره مخصوص استفاده کنید. نصف مقدار توصیه شده‌ روی بسته، کافی است.در پاییز و زمستان، یک ماه در میان به گیاه کود ملایم مخصوص گیاهان آپارتمانی بدهید.

بیماری‌ها و آفات
برگ‌های گیاه را مرتبا از نظر وجود شته‌ها، کرم ‌یا تخم عنکبوت بررسی کنید.اگر نقطه مشکوکی دیدید، آن ناحیه را به خوبی با آب بشویید و اگر مجددا تکرار شد، مخلوطی از آب و صابون به برگ‌ها اسپری کنید. مواظب باشید این مخلوط‌ روی خاک‌نچکد.اگر فیلودندرون را در گلدان کاشته‌اید و در داخل خانه از آن نگهداری می‌کنید، توصیه می‌کنیم همواره برگ‌ها را با آب بشویید تا هیچ گرد و غباری روی آنها نباشد.


 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط