دوشنبه 04 تیر 1403 - 15:08

کد خبر 520772

یک‌شنبه 27 خرداد 1403 - 09:42:23


فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان‌شرقی تشدید می‌شود


ایرنا/ رئیس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با تقویت ناپایداری ها و با توجه به شرایط فصلی و محلی، فعالیت سامانه بارشی از امروز (یکشنبه) در این استان تشدید می‌شود.

محمد امیدفر، رئیس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به صدور هشدار جوی نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی استان، برای انجام اقدامات پیشگیرانه در خصوص شرایط ناپایدار جوی، افزود: فعالیت این سامانه تا اواخر این هفته ادامه می یابد.
وی اظهار کرد: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی فعالیت این سامانه به ویژه در ساعات بعد از ظهر تا اوایل شب امروز و فردا(دوشنبه) از شدت بیشتری برخوردار است و موجب رگبار باران، غرش آذرخش و در نواحی مستعد بروز مه و بارش تگرگ می شود.
رئیس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: به دنبال فعالیت این سامانه بارشی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان آب، طغیان رودخانه ها، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و لغزندگی جاده ای دور از انتظار نیست؛ بنابراین لایروبی کانال ها و آبروها ضروری است و دامداران و عشایر از چرای دام و تردد در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع خودداری کنند.
امیدفر، ادامه داد: در این مدت با توجه به وزش باد به نسبت شدید، احتمال خسارت به سازه های سبک در اثر وزش باد، خیزش گرد و خاک، سقوط و یا پرتاب اجسام سبک و شکستن سرشاخه های درختان و خسارت به محصولات باغی و زراعی وجود دارد؛ بنابراین محکم کردن سازه های سبک و چادرهای مسافرتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و توجه کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان ضروری است.
وی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته جلفا با دمای ۳۷ درجه و تیکمه داش با ۱۰ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در گرمترین زمان به ۳۲ درجه و در خنک ترین زمان به ۲۱ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید.
امیدفر، با بیان اینکه در طول این هفته تغییرات دمایی قابل ملاحظه ای در استان روی نخواهد داد، افزود: دمای فعلی تبریز (۹ و ۱۵ دقیقه) ۲۶ درجه بالای صفر است که نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه افزایش یافته است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است. این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط