دوشنبه 04 تیر 1403 - 15:39

کد خبر 520793

یک‌شنبه 27 خرداد 1403 - 09:50:21


سیستان و بلوچستان رتبه اول کشت خرما


باشگاه خبرنگاران/ سرپرست سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان با ۷۰ هزار هکتار نخلستان و تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن خرما، رتبه دوم تولید و رتبه اول سطح زیر کشت خرما در کشور را داراست.

دهمرده، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: طی دولت سیزدهم در راستای تکمیل زنجیره ارزش خرما ۹ واحد سردخانه و بسته بندی به ظرفیت ۱۲ هزار تن به بهره برداری رسیده و موجب ارتقائ ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی به ۱۵۰ هزار تن شد.
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در حال حاضر ۴۲ واحد بسته بندی و سردخانه خرما به ظرفیت افزون بر ۱۲۴ هزار تن با پیشرفت فیزیکی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در سطح استان در حال احداث است.
دهمرده خاطرنشان کرد: در راستای تحقق طرح توسعه ارقام تجاری در نخلستان های استان، با مشارکت هلدینگ کشاورزی در این بخش، تاکنون قریب به ۶۰ هزار اصله پا جوش خرمای رقم تجاری مجول از خارج کشور وارد استان شده و پس از گذراندن دوران قرنطینه در سطح ۲۰۰هکتار کشت شد.
وی گفت: طرح توسعه نخلستان ها با ارقام تجاری در قالب یک برنامه منسجم در سطح ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان هدف گذاری شده است.
وی تصریح کرد: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با مشارکت وزارت جهادکشاورزی و ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) و پشتیبانی علمی و فنی این موسسه در شهرستان‌های سراوان، چابهار ،کنارک، دشتیاری، قصرقند، زرآباد و سرباز در حال اجرا است و تاکنون بیش از ۲۵ هزار هکتار ازاراضی کشاورزی در قالب این طرح به زیر کشت گندم، جو، سورگوم علوفه ای، ماش، عدس، گلرنگ و گیاهان دارویی رفته است.
وی همچنین با اشاره به اهمیت گلخانه‌ها در کشاورزی اظهار کرد: با توجه به چالش کمبود آب، تغییر الگوی کشت ، توسعه سطح زیرکشت گلخانه‌ها به اصلاح الگوی کشت و افزایش تولید در حوزه کشاورزی کمک می‌کند.
دهمرده افزود: در طی دوران خدمت هزار روزه دولت سیزدهم توسعه گلخانه ها در اولویت کار سازمان جهادکشاورزی قرار گرفت و طی این مدت با مشارکت مردم وسرمایه‌گذاری حدود ۲ هزار میلیارد تومان، افزون بر ۱۸۷ هکتار گلخانه صنعتی و کوچک مقیاس خانگی جدید در سطح استان احداث و برای ۲۱۰۰ نفر فرصت شغلی پایدار فراهم شد.
وی اظهار کرد: با این میزان افزایش سطح زیر کشت گلخانه ها، تولید محصولات گلخانه ای در سیستان‌وبلوچستان با رشدی ۲ برابری از ۴۷ هزار تن به رقم ۹۳ هزار تن ارتقا یافت.
دهمرده تصریح کرد: از سال ۱۴۰۲ تا به امروزبا هدف ایجاد اشتغال روستائیان  بالغ بر ۵۳۲۹ پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سطح استان مورد بررسی قرار گرفت که منجر به صدور ۳۳۵۴ مورد پروانه تاسیس گلخانه خانگی درسطح ۹۸ هکتار شده است.
وی گفت: از این تعداد  ۱۹۷۵ گلخانه‌ خانگی در سطح ۵۷ هکتار موفق به کسب پروانه بهره برداری شده و به چرخه تولید پیوسته اند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط