دوشنبه 04 تیر 1403 - 16:40

کد خبر 521028

یک‌شنبه 27 خرداد 1403 - 13:00:00


چند درصد زعفران لرستان به خارج از کشور صادر می‌شود؟


فارس/ مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه سالانه ۳ تن و ۵۰۰ هزار کیلو زعفران مرغوب در استان برداشت می‌شود، گفت: بیش از ۸ درصد زعفران لرستان با واسطه و از طریق سایر استان‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

محمد حسین کیانی‌فر، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه شرایط خاص آب و هوایی و تنوع ارتفاعی لرستان باعث شده است که مواد موثره بسیاری از گیاهان مورد کشت در استان در مقایسه با حتی مناطق توسعه یافته اصلی از کیفیت و کمیت بهتری برخوردار باشد، اظهار کرد: یکی از ز جمله این گونه‌ها گیاه زعفران است که از کیفیت بالایی برخوردار است.

وی بیان کرد: گیاه زعفران از قرن‌ها قبل به عنوان یک گیاه غذایی دارویی چه به عنوان دارو و چه به‌عنوان خوراک مورد استفاده طبیبان ایرانی قرار می‌گرفته است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان سطح زیر کشت زعفران استان را ۸۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: بیشترین سطح کشت زعفران در خرم‌آباد و کوهدشت است.

به گفته کیانی فر سالانه بین ۳ و نیم تا ۳/۷ تن تولید زعفران مرغوب در استان داریم که بیش از ۸ درصد آن با واسطه و از طریق سایر استان‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بسته‌بندی زعفران در استان با چند برند داخلی در کارگاه‌های خانگی انجام می‌شود، گفت: زعفران با توجه به اقتصادی بودن محصول و اینکه زمان برداشت زمان بیکاری کشاورز است، کشت مناسبی برای استان است‌.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: از طرفی نیاز کم آبی این زعفران که حتی به صورت دیم نیز در بعضی مناطق قابل کشت است باعث شده کشاورزان لرستانی به کشت این محصول روی بیاورند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط