دوشنبه 09 مهر 1403 - 08:57

کد خبر 525132

پنج‌شنبه 31 خرداد 1403 - 07:31:00


گیمرها فعلاً سراغ لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های اسنپدراگون X نروند!


شهر سخت افزار/ به تازگی اولین بنچمارک‌های گیمینگ از لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های اسنپدراگون X به بیرون درز کرده است. بر اساس بنچمارک‌های منتشر شده تراشه اسنپدراگون سری X عملکرد بسیار خوبی در زمینه اجرای بازی‌ها داشته و شارژدهی باتری این لپ‌تاپ‌ها را بهبود می‌دهد، اما در زمینه گیمینگ امتیازات بسیار ضعیفی را کسب کرده است. جزئیات بیشتر را در ادامه بخوانید.

کوالکام در حال حاضر تنها تامین‌کننده تراشه لپ‌تاپ‌های +Copilot مایکروسافت بوده و لپ‌تاپ‌های سری اسنپدراگون X به صورت رسمی به بازار عرضه شده است. این تراشه‌ها با فناوری 4 نانومتری ساخته شده و در مجموع 12 هسته Oryon داشته و فرکانس هسته‌های آن به 4.3 گیگاهرتز می‌رسد.



در گزارش videocardz آمده که این پردازنده با گرافیک Adreno و واحد پردازش عصبی یا همان NPU همراه شده است. نکته جالب اینکه پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس از نظر گرافیکی در بهترین حالت در جایگاه یک دستگاه میان‌رده قرار می‌گیرند.

این در حالی است که لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده عملکرد درخشانی در زمینه پردازش‌های هوش مصنوعی با 45 تریلیون عملیات در ثانیه داشته‌اند. اکنون با عرضه این لپ‌تاپ‌ها رقابت میان نمایندگان کوالکام با پردازنده‌های AMD Strix Point و Intel Lunar Lake وارد مرحله جدیدی شده است.



عملکرد ضعیف گیمینگ پردازنده‌های اسنپدراگون ایکس
در همین رابطه شاهد انتشار بنچمارک‌های مختلفی از لپ‌تاپ‌های +Copilot مایکروسافت هستیم. در واقع پردازنده‌های اسنپدراگون سری X عملکرد بسیار خوب و عمر باتری عالی را حتی با نرم‌افزار شبیه‌سازی شده x86 ارائه می‌دهد.

اما مشکل اصلی مربوط به عملکرد گرافیکی است، زیرا عملکرد پردازنده گرافیکی Adreno بسیار دور از انتظار عنوان شده است. علاوه بر این مشکلاتی را در اجرای برخی بازی‌ها شاهد هستیم که می‌تواند بسیار کلافه‌تان کند.

به عنوان مثال نمی‌توان رزولوشن برخی بازی‌ها را تغییر داده و نرخ فریم آنها بسیار پایین‌تر از حد انتظار است. بنابراین واضح است که پردازنده‌های اسنپدراگون X برای گیمرها طراحی نشده و در عوض انبوهی از قابلیت‌های هوش مصنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط