جمعه 06 مهر 1403 - 14:55

کد خبر 527376

شنبه 02 تیر 1403 - 13:00:00


آیا همسری خودشیفته هستید؟


خراسان/ «جیمی نولز» یک کارشناس روابط زوجین، آزمونی سریع طراحی کرده است تا مشخص کند آیا به خودشیفتگی دچارید. به گزارش «ایندیپندنت» و به نوشته کلینیک مایو، خودشیفتگی یک اختلال شخصیتی است «که در آن احساس خودمهم‌بینی افراد به میزان نامعقولی بالاست». این کلینیک در مقاله‌ای ادامه می‌دهد: «افراد مبتلا به این اختلال ممکن است فاقد توانایی درک یا اهمیت دادن به احساسات دیگران باشند اما پشت این نقاب اعتمادبه‌نفس بیش از حد، از ارزش خود مطمئن نیستند و به‌سادگی از کوچک‌ترین انتقادی ناراحت می‌شوند.» خودشیفتگی می‌تواند اثری منفی بر روابط، کار، تحصیل و امور مالی شخصی یا مشترک داشته باشد.
 تا حالا این سوال‌ها را با همسرتان مطرح کرده اید؟
نولز که پژوهشگری خودخوانده در مقوله عشق است، می‌گوید: «اگر واقعا مایلید حتی امکان خودشیفته بودنتان را بررسی کنید، خبر خوبی برای‌تان دارم. اگر مایلید از شریک زندگی، والدین یا دوست‌تان بپرسید، این که طرف‌مقابل من باشی چطوری است؟ شما خودشیفته نیستید. اگر از عزیزانتان می‌پرسید آیا فکر می‌کنند شما به مرزهای آن‌ها احترام می‌گذارید یا احساسات و نیازهایشان را نادیده می‌گیرید، نشانه خوبی است، این یعنی اهمیت می‌دهید». به گفته نولز، یک خودشیفته اهمیتی نمی‌دهد بپرسد. او متذکر شد که این آزمون همچنین از شما می‌خواهد از شریک زندگی‌تان بپرسید: «آیا من فقط به خودم فکر می‌کنم؟» او در همین باره این استدلال را مطرح می‌کند: «اگر واقعا به هر یک از این پاسخ‌ها اهمیت می‌دهید، با خودشیفتگی نهایت فاصله ممکن را دارید». نولز در ادامه گفت او دریافته است برخی افراد تشخیص می‌دهند چه موقع با شریک زندگی‌شان رفتار بدی دارند یا به‌طور کلی از چارچوب شخصیت مطلوب یا فردی که می‌خواهند باشند خارج می‌شوند. با این حال، نولز معتقد نیست که این رفتارها نشانه‌های خودشیفتگی‌اند. او اشاره کرد: «طبق تجربه من، ۹۰ درصد افرادی که به من مراجعه می‌کنند و می‌پرسند آیا خودشیفته‌اند، شریک زندگی‌ دارند که آن‌ها را نادیده می‌گیرد و به آن‌ها بی‌اعتنایی می‌کند. بگذارید حدس بزنم، شما در دفاع از نیازهایتان و تعیین مرزها مشکل دارید، درست است؟ احتمالا به این دلیل که آن‌ها جای امنی برای شما نیستند تا این کار را انجام دهید».
 مدیریت رابطه با یک خودشیفته
نولز در ادامه به روشی برای مدیریت رابطه با یک خودشیفته پرداخت. او گفت: «ما همه می‌دانیم که مهارت‌های ارتباطی درباره یک خودشیفته کارساز نخواهد بود، درست است؟» به گفته نولز، عذرخواهی، بیان ضعف و آسیب‌پذیری و احترام کارساز نیست، زیرا آن‌ها به هیچ‌کدام از این‌ها پاسخ متقابل نمی‌دهند. او در پایان گفت: «به‌جای این که بگوییم برقراری ارتباط با خودشیفته‌ها جواب نمی‌دهد، باید بگوییم خودشیفته‌ها ارتباط برقرار نمی‌کنند. ما ناخواسته در الگویی می‌افتیم که در نقش فرد مطیع قرار می‌گیریم. ما یک بار دیگر مسئولیت حل مشکلات، درمان آن‌ها و نجات رابطه را بر عهده می‌گیریم، به‌جای این که مسئولیت انجام این کار را متوجه آن‌ها بدانیم».


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط