جمعه 30 شهریور 1403 - 01:00

کد خبر 52792

پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1402 - 15:01:00


یک نماینده مجلس: ماموریت‌های جانبی انرژی پلیس را گرفته است


هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و انتشارش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست

با توجه به برخی انتقادات در خصوص وضعیت امنیت در جامعه و اهمیت توجه به امنیت شهروندان با احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها که در گذشته فرماندهی نیروی انتظامی فارس، اردبیل و اصفهان را برعهده داشته گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید.

‌ به عنوان فردی که سابقه فعالیت در حوزه انتظامی را دارید، دلیل افزایش خشونت در جامعه مانند همین موضوع که اوباش به‌راحتی در خیابان برای شهروندان ایجاد مزاحمت می‌کنند را چه می‌دانید؟
بیشتر ناامنی‌هایی که رخ می‌دهد نه‌تنها در کشور ما، بلکه در بیشتر نقاط به مسائل معیشتی و گذران زندگی افراد باز می‌گردد. این موضوع پیامدهایی مانند فروپاشی خانواده و طلاق و... را به‌دنبال دارد. هرقدر شرایط اقتصادی بدتر شود، این آسیب‌ها توسعه بیشتری می‌یابد. از طرف دیگر فشار زیادی روی تشکیلات پلیسی ما وجود دارد به این معنا که با توجه به شرایط اقتصادی موجود جرائم افزایش فوق‌العاده‌ای یافته است و در عین حال ماموریت جانبی که در حال حاضر برای نیروی پلیس ماموریتی محوری شده است، نیرو و انرژی زیادی از نیروی پلیس می‌گیرد. موضوع حجاب و امر به معروف و نهی از منکر ماموریتی پلیسی نیست و راه‌حل پلیسی برای این مقوله وجود ندارد، اما به واسطه سیاست‌گذاری‌های سویی که رخ داده است، در حال حاضر عملا پلیس به این وادی کشیده شده است و نیرو و انرژی زیادی روی این موضوع گذاشته است که طبیعتا از سایر ماموریت‌های خود که کم هم نیستند، غافل می‌ماند. مگر می‌توان موضوع مواد مخدر، چک، کلاهبرداری،‌ سرقت‌ و سرقت‌های توأم با خشونت و... را که امنیت شهروندان را تهدید می‌کند، نادیده گرفت؟ در حال حاضر پلیس روی مقوله حجاب متمرکز شده است که طبیعتا این موضوع بر ماموریت‌های اصلی این نیرو تاثیر گذاشته است.

‌ با توجه به ماموریتی که در حوزه حجاب بر عهده پلیس گذاشته شده است، ماموریتی که به گفته شما به پلیس مرتبط نیست، آیا این موضوع می‌تواند بر اعتماد مردم نسبت به نیروی پلیس تاثیر بگذارد به‌‌ویژه آنکه به هر حال شرایط جامعه نشان می‌دهد بخشی از شهروندان با این روش‌ها درخصوص حجاب موافق نیستند.

مردم نیروی انتظامی را درک می‌کنند. پلیس حافظ امنیت جامعه است. ایراد به افرادی وارد است که در تشخیص اولویت‌ها دچار مشکل می‌شوند و توان پلیس در جایی که مورد نیاز شهروندان است، صرف نمی‌شود و به جای آن در جای دیگری صرف می‌شود که اساسا در نگاه مردم در درجه اولویت نیست.

‌ توصیه شما به مردم درخصوص نحوه برخورد یا مداخله با صحنه‌های خشونت‌بار و وقوع جرم چیست؟ تا مانند آنچه در پرونده سبزوار رخ داد، افراد حمایت‌کننده ضمن ایفای مسئولیت اجتماعی خود دچار صدمه و آسیب نشوند؟ حاکمیت به‌عنوان مشوق این نوع رفتارها و مداخلات چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟
طبیعتا انتظار پلیس از شهروندان این نیست که خودشان رأساً وارد ماجراهایی شوند که می‌تواند چنین پیامدهایی به دنبال داشته باشد، مگر اینکه بسیار موضوع اضطراری باشد. اما پلیس به مستند کردن چنین صحنه‌هایی نیاز فراوان دارد تا بتواند این موارد را پیگیری کند. در شرایط فعلی کمکی که پلیس به آن به‌شدت نیاز دارد توسعه مشاهده است، به این معنا که شهروندان به‌عنوان کمک به پلیس توسعه مشاهده این نیرو کمک کنند برای این کار هم در عصر پیشرفت ارتباطات مردم ابزارهایی را در اختیار دارند که می‌توانند چنین کمکی به پلیس داشته باشند. مثلا این روزها کمتر اتفاقی است که رخ دهد و شهروندی از صحنه فیلمبرداری نکرده باشد این اقدامات ارزشمند بوده و حتما به پلیس کمک می‌کند.

*شادی مکی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط