یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 00:53

کد خبر 529090

یک‌شنبه 03 تیر 1403 - 14:24:38


تاثیر رژیم غذایی گیاهخواری بر میزان کلسترول


آخرین خبر/ ؛ رژیم های گیاه خواری باعث کاهش کلسترول می شوند زیرا باعث کاهش مصرف چربی های اشباع شده می شوند. طبق بررسی نزدیک به 50 مطالعه، رژیم‌های غذایی گیاهی واقعاً کلسترول را کاهش می‌دهند.

محققان دریافتند که گیاهخواران عموماً سبزیجات، میوه ها و آجیل بیشتری می خورند که به این معنی است که چربی اشباع کمتری مصرف می کنند.

این غذاها به طور طبیعی سرشار از موادی مانند فیبر محلول، پروتئین سویا و استرول های گیاهی هستند (کلسترولی که در گیاهان یافت می شود) که همگی باعث کاهش کلسترول می شوند.

کلسترول بالا به ویژه خطرناک است زیرا اغلب تشخیص داده نمی شود و بنابراین درمان نمی شود. با افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و بیماری های عروقی مرتبط است. 

خوردن سبزیجاتِ بیشتر می‌تواند یک مراقبت پیشگیرانه خوب برای افرادی باشد که ممکن است نگران سلامت قلبی عروقی خود باشند؛ این رژیم به آنها کمک می‌کند تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، مشکل را برطرف کنند.

اگر کلسترول در شریان‌های شما انباشته شود، می‌تواند منجر به کاهش جریان خون شود که باعث آنژین یا حتی حمله قلبی در صورت مسدود شدن کامل رگ می‌شود. اگر رگ حامل خون به مغز مسدود شود ممکن است دچار سکته مغزی شوید. همچنین با دیابت و فشار خون بالا مرتبط است.

گیاهخواران کلسترول کمتری دارند 

کلسترول یک ماده چرب و موم مانند است که در هر سلول بدن شما وجود دارد. 

تحقیقاتی که توسط دکتر یوکو یوکویاما از دانشگاه کیو در فوجیساوا انجام شد نشان داد که گیاهخواران 29.2 میلی گرم کلسترول کل در هر دسی لیتر (یک دهم لیتر) کمتر از گوشت خواران دارند. 

برای بررسی، محققان «رژیم‌های گیاه‌خواری» را به معنای رژیمی دانستند که شامل خوردن محصولات گوشتی کمتر از یک بار در ماه است.  برای افرادی که گوشت می خورند و از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند، می تواند کلسترول را 12.5 میلی گرم در دسی لیتر کاهش دهد. 

یافته ها با یک رژیم غذایی همه چیزخوار و شامل گوشت مقایسه شد.

گیاهخواران ترکیبات بدن سالم تری دارند

این مطالعه به بررسی کارآزمایی‌های کنترل‌شده و مطالعاتی پرداخت که اثرات حداقل چهار هفته رژیم گیاه‌خواری را بررسی کردند.
کلسترول یک ماده چرب و موم مانند است که در هر سلول بدن شما وجود دارد. 

دو نوع اصلی کلسترول وجود دارد.

LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) - یا همان طور که گفته می شود کلسترول "بد" - ذرات بزرگتری را تشکیل می دهد و در پوشش شریان ها جمع می شود و به طور بالقوه آنها را مسدود می کند.

HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا)، یا کلسترول «خوب»، ذره کوچکتری است که نقش مثبتی در انتقال کلسترول از بافت‌های محیطی و کمک به دفع آن از بدن دارد.

رژیم های گیاهخواری با 29.2 میلی گرم کمتر کلسترول در هر دسی لیتر (یک دهم لیتر) همراه بود.

محققان در مقاله منتشر شده در مدیکال نیوز نوشتند افرادی که الگوهای غذایی گیاهخواری را برای دوره های طولانی تری دنبال کرده اند ممکن است ترکیبات بدنی سالم تری داشته باشند و همچنین از رژیم گیاهخواری دنباله روی بهتری داشته باشند که هر دو ممکن است بر چربی خون تأثیر بگذارند. 

سوزان لوین، یکی از نویسندگان این مقاله، مدیر آموزش تغذیه در کمیته پزشکان برای پزشکی مسئول در واشنگتن دی سی، گفت: برای اینکه هر شکلی از مراقبت های بهداشتی کارساز باشد و فعالیت های اقتصادی واقعاً تقویت شود، ابتدا باید سالم باشیم.

وعده های غذایی را بر اساس غذاهای گیاهی بسازید 

دکتر لوین گفت که او مردم را تشویق می کند تا هر چه زودتر مراقب خورد و خوراک و تغذیه خود باشند.

او گفت: «اولین مکان برای شروع، ساختن وعده‌های غذایی با مواد مغذی و غذاهای گیاهی است که تقریباً در هر قالب فرهنگی، ترجیح طعم و بودجه مناسب است.»

دکتر لوین به مدیکال نیوز تودی گفت: «به عنوان یک متخصص تغذیه، پیام من این است که هر کسی را تشویق کنم تا تغییرات رژیم غذایی خود را در اوایل زندگی خود شروع کند».

حفظ سلامتی بهینه آسان‌تر از تغییر رژیم غذایی در سن 60 یا 75 سالگی است، هر چند واضح است که هرگز برای ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی دیر نیست.

مترجم؛ ملیحه سلطانی 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط