جمعه 08 تیر 1403 - 10:33

کد خبر 529662

یک‌شنبه 03 تیر 1403 - 23:41:56


شناسایی ۱۷ نفر برای آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان


مهر/ فرمانده یگان حفاظت ازمنابع طبیعی با اشاره به یک تفکر غلط دربین کشاورزان گفت:برخی کشاورزان به تصور حاصل‌خیز شدن خاک مبادرت به آتش‌زدن مزارع می‌کنند که حریق جنگل پلدختر مربوط به این موضوع است.

سرهنگ علی ملکی. آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در جمع خبرنگاران درباره آتش‌سوزی جنگل‌های پلدختر گفت: تراکم گیاهی در منطقه زاگرس رو به خشکی گذاشته و این امر شدت حریق‌ها را در این منطقه بیشتر کرده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات یک دهه گذشته آتش سوزی‌ها ۹۵ درصد حریق‌های اتفاق افتاده در سطح کشور عامل انسانی داشته از این آمار ۹۰ درصد غیر عمدی و ۵ درصدی عمدی رخ داده است.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی کشور ادامه داد: در خصوص آتش‌سوزی جنگل‌های پلدختر نگاه غلط برخی کشاورزان سبب چنین حریقی شده است. برخی کشاورزان معتقدند با آتش زدن زمین می‌توان خاک را حاصلخیز کرد. در این منطقه یکی‌از کشاورزان مبادرت به آتش زدن مزرعه خود کرده که این آتش به جنگل‌ها سرایت پیدا کرد.

وی تصریح کرد: از ابتدا سال ۴۲ فقره آتش سوزی در کشور گزارش شده که در این خصوص ۱۷ نفر شناسایی شدند و اقدامات قانونی درباره آنها در حال انجام است.

ملکی آهنگران اضافه کرد: بر اساس موارد قانونی مجازات اسلامی آتش زدن مزرعه غیرقانونی بوده و با آن برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه حریق در مناطق جنگلی کشور رو به فزونی است، عنوان کرد: تراکم گیاهی و خشکسالی سبب افزایش آمار آتش سوزی‌ها در کشور شده است و نیاز به تذکر است که آتش سوزی مزارع منجر به حاصلخیزی زمین نشده بلکه منجر به از بین رفتن ریزمغذی‌ها شده و خسارات را بیشتر می‌کند.

ملکی آهنگران ادامه داد: در برخی استان های کشور از جمله خوزستان مواجه با این پدیده هستیم. کشاورزان در این استان به دلیل آب فراوان برنج کشت می‌کنند و برای حاصلخیزی زمین‌ها مزارع را آتش می‌زنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط