پنج‌شنبه 24 آبان 1403 - 07:28

کد خبر 53023

پنج‌شنبه 21 اردیبهشت 1402 - 19:00:00


شاهین اتوماتیک چه مشخصات فنی دارد؟


آخرین خودرو/ امروز برای خبرنگار «آخرین خودرو» شرایطی فراهم شد تا با شاهین اتوماتیک سایپا ملاقاتی داشته باشد. در حال حاضر تولید این سدان ملی اتوماتیک در کارخانه تهران سایپا آغاز شده است و متقاضیان می توانند برای خرید تیپ جدید شاهین به سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی مراجعه کند.


شاهین یک سدان ملی بر اساس پلتفرم SP100 گروه خودروسازی سایپا است که تا به امروز با تیپ G دنده ای تولید می شد. حال مدیریت جدید این مجموعه برنامه دارد تا در سال 1402 تیپ های جدید این خودروی داخلی را به بازار عرضه کند و در گام نخست شاهین اتوماتیک به خط تولید اضافه کرده است. پیش از این هم با توجه به سیاست گذاری سایپا در دوره مدیریت جدید، پروژه ارتقای کیفی شاهین آغاز شد و در چند ماه گذشته، شاهین دنده ای با ارتقای سطح کیفی و بهبود قطعات عایق، سیم کشی، نرم افزار قوای محرکه و مونتاژ شده است است.

در حال حاضر متقاضیان می توانند شاهین اتوماتیک را در سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی ثبت نام کنند. اما بدیهی است که پیش از ثبت نام نیاز است تا با این سدان ملی بیشتر آشنا شوند.
مشخصات فنی شاهین اتوماتیک
شاهین اتوماتیک به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر M15TC مجهز است. این پیشرانه توربوشارژر ساختار 4 سیلندر و 8 سوپاپ را دارد و می تواند 109 اسب بخار قدرت را با گشتاور 178 نیوتن متر تولید کند. جعبه دنده شاهین اتوماتیک از نوع CVT ساخت کمپانی پانچ بلژیک است و توان را به چرخ های جلوی این خودروی داخلی می رساند. جعبه دنده اتوماتیک شاهین را می تواند در حالت تیپ ترونیک قرار داد و به صورت مصنوعی، تعویض دنده 7 سرعته را در اختیار راننده گذاشت. 

شاهین اتوماتیک از نظر ابعاد و اندازه تفاوتی با نسخه دنده ای ندارد و به واسطه فاصله محوری 2650 میلی متر، در کلاس خودروهای C قرار می گیرد. همچنین نمونه اتوماتیک این خودروی سایپا 50 کیلوگرم از نسخه دنده ای سنگین تر است. 


امکانات شاهین اتوماتیک
سایپا بر روی شاهین اتوماتیک امکانات بیشتری را نسبت به نسخه دنده ای نصب کرده است. در نمونه اتوماتیک شاهین علاوه بر سانروف برقی، سنسور نور، ترمزهای دیسکی، ترمز ABS، EBD، BAS، رینگ آلومینیومی 15 اینچی، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم، تهویه اتوماتیک، چراغ روشنایی روز، سنسور پایش باد تایرها، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، دو کیسه هوا و... به امکاناتی مانند نمایشگر لمسی 10 اینچی، کروز کنترل، تریم داخلی جدید، محدود کننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، تنظیم حالت رانندگی عادی و اسپرت و برفی، آنتن کوسه ای و... مجهز شده است.

تفاوت های شاهین اتوماتیک با شاهین دنده ای تیپ G
در شاهین اتوماتیک تریم داخلی جدید با دکوراتیو طرح چوب و دوخت صندلی های متفاوت مواجه می شویم. همچنین جلو پنجره، دستگیره های بیرونی و قاب کلاستر به صورت نقره ای و کرومی در آمده اند. آنتن کوسه هم بر روی سقف خودرو دیده می شود و نمایشگر لمسی شاهین اتوماتیک به جای نمونه 7 اینچی، از نوع 10 اینچی و بزرگتر است. 


تیپ های بعدی شاهین
شاهین قرار است که در کنار تولید با نمونه های دنده ای G و اتوماتیک CVT، با نسخه شاهین پلاس هم در سال 1402 به بازار معرفی شود. شاهین پلاس در بحث کیفیت متریال کابین و قالب های داخلی بهتر از نمونه های فعلی است و پیشرانه ME16 بر روی آن نصب می شود. جعبه دنده 5 سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک AT بر روی شاهین پلاس نصب خواهد شد و پیشرانه این خودرو که نمونه ایرانیزه پیشرانه EC5 گروه PSA است، با حجم 1.6 لیتر و چیدمان 4 سیلندر و 16 سوپاپ قدرت 115 اسب بخار را با گشتاور 150 نیوتن متر تولید می کند. در تیپ های بعدی شاهین از جمله شاهین پلاس قرار است امکاناتی مانند کیسه هوای جانبی، رینگ آلومینیومی 16 اینچی، صندلی های برقی با گرمکن، سنسور باران و... اضافه شوند

نویسنده : حسین دلاور

آخرین خودرو را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید : - -


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط