جمعه 08 تیر 1403 - 22:22

کد خبر 531595

سه‌شنبه 05 تیر 1403 - 20:52:00


رئیس کمیسیون طلا و جواهر: مردم همچنان می‌توانند طلای دست دوم خود را بفروشند


اقتصاد آنلاین/ رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران گفت: طلافروشان دیگر مجاز نیستند طلای دست دوم بفروشند و این ممنوعیت به دلیل حمایت از تولید است؛ اما خرید طلای مردم، همچنان ممکن است و طلافروشان بعد از خرید طلای دست دوم از مردم باید آن را ذوب کنند تا به چرخه تولید بازگردد. 

کیومرث امیریان، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: فروش طلای دست دوم توسط عرضه‌کنندگان و طلافروشان ممنوع شده است و مردم می‌توانند به روال سابق مراجعه و طلای دست دوم خود را بفروشند.
امیریان افزود: طلافروشان دیگر مجاز نیستند طلای دست دوم بفروشند و این ممنوعیت به دلیل حمایت از تولید است؛ اما خرید طلای مردم ممکن است و طلافروشان بعد از خرید طلای دست دوم از مردم باید آن را ذوب کنند تا به چرخه تولید بازگردد.
وی ادامه داد: طلافروشان با فروش طلای دست دوم دیگر به مستعمل فروشی تبدیل شده اند و هدف از این کار کمک به چرخه اقتصاد کشور است.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران توضیح داد: در چند سال گذشته کد استاندارد روی طلاها نداشتیم و از لحاظ عیار طلا چالش‌هایی ایجاد شده بود، الان که به دنبال حمایت از تولید هستیم، حتما باید طلاهای نو فروخته شود و درصدهای اجرت می‌تواند از 5 درصد به بالا متغیر باشد.
امیریان تصریح کرد: مردم به نحوی برای طلای دست دوم هم اجرت ساخت پرداخت می‌کنند و طلافروشان از مردم برای طلای دست دوم هم اجرت دریافت می‌کنند و این اجرت به نام 7 درصد یا 3 درصد و یا به نام ارزش افزوده از سوی آنها اعمال می‌شود و این وسط فقط یک اسمی روی طلای دست دوم گذاشته‌اند و منفعت می‌برند و این سازنده‌ها هستند که لطمه می‌خورند و مردم هم ضرر می‌کنند.

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران بیان کرد: برخی طلافروشان که سودجود هستند از بی‌اطلاعی مردم سوءاستفاده می‌کنند و فقط اسم طلای دست دوم را روی جنس خودشان گذاشته‌اند و به مردم ضربه می‌زنند.
امیریان تاکید کرد: طلافروشان باید به صنف طلافروشی بازگردند، نه دست دوم فروشی و در غیر این صورت با واحدهای صنفی برخورد خواهد شد.
این مقام صنفی گفت: کد دست دوم فروشی را از صنف طلا به دلیل ضربه‌ای که به تولیدکنندها می‌زند، حذف خواهیم کرد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط