شنبه 09 تیر 1403 - 04:30

کد خبر 531886

چهارشنبه 06 تیر 1403 - 09:11:51


سرمقاله جهان صنعت/ جهش تولید و زمین باز


جهان صنعت/ « جهش تولید و زمین باز » عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت به قلم رضا رحمانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

راهبرد «جهش تولید» در راستای اقتصاد مقاومتی و مصون ساختن اقتصاد ایران از آسیب‌های تحریم و شکوفایی صنعت و معدن از چند وجه دارای اهمیت و نیازمند اقداماتی متناسب است.
1- راهبرد «جهش تولید» در واقع استمرار راهبرد«رونق تولید» و نسخه شفابخش اقتصاد کشور است و گواهی بر اهمیت توجه به مشارکت گسترده مردم و بخش‌خصوصی، فعال‌سازی ظرفیت‌های موجود و اتکای به توان تولید داخل برای فائق آمدن بر شرایط دشوار کنونی است.
2- همانگونه که مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده‌اند: «راهکار اصلی حل مشکلات کشور توجه به بخش تولید است»، این نگرش باید به یک فرهنگ عام در سطح کشور و در میان آحاد مردم تبدیل شود و باید باور کنیم که یکی از آثار و جلوه‌های توجه به تولید، رفع بیکاری در مناطق مختلف کشور است. معتقدم مهم‌ترین کاری که در رونق تولید باید انجام شود تغییر پارادایم‌های موجود و رفع موانع فکری است. داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات و کاهش ارزبری صنایع حاصل همین تغییر نگرش‌هاست. خوشبختانه مردم به جهش تولید، اعتقاد و باور پیدا کردند، همانگونه که ابتدای سال ۹۸، رهبری راه‌حل و علاج مشکلات کشور را همین رونق تولید دانستند و مردم نیز به این باور رسیدند.
3- اقتصاد کشور در شرایط تحریمی و در فضای بین‌الملل با محدودیت‌های متعددی روبه‌رو شد و بعضی رویکردهای ناصواب گذشته در نادیده گرفتن فرصت‌ها منجربه اثربخشی بیشتر تحریم‌ها شد به نحوی که برآیند چالش‌های بیرونی و درونی، در حال حاضر به گسترش نااطمینانی و تنزل امنیت سرمایه‌گذاری منجر شده که اصلی‌ترین مانع بر سر راه سرمایه‌گذار بخش‌خصوصی به منظور اقدام به سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
4- در سال‌های اخیر، محیط کسب‌و‌کار بیش از گذشته متغیر، بی‌ثبات و نامساعد شده و تولیدکنندگان از شرایط «خود تحریمی» اقتصاد کشور، نوسانات گسترده نرخ ارز، سیر صعودی افزایش قیمت‌ها و … صدمه دیده‌اند. یکی از الزامات مهم جهش تولید برداشته شدن موانع تولید از سرراه جهادگران تولید است تا به تعبیری «تولید‌کننده احساس کند برای جهش تولید در یک زمین باز قرار دارد.»
5- با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از روند بازار فلزات اساسی در دنیا برای آینده ارائه می‌شود، شخصا معتقدم که معادن و صنایع معدنی کشورمان از ظرفیت‌های مناسبی برای جهش برخوردار است و حتی با لحاظ تمامی سناریوها در این بخش می‌توانیم گام‌های موثری برداریم و با اولویت‌گذاری‌های دقیق تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و مانع توقف تولید در این حوزه شویم.
6- از سوی دیگر نظام بانکی و پرداخت تسهیلات در کشور، ضدتولید و به نفع فعالیت‌های سوداگرانه است که این امر نیز کاهش انگیزه تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مولد را در پی داشته و درنهایت حضور کمرنگ بخش‌خصوصی واقعی در اقتصاد کشور را رقم زده است.
7- مواجهه کشور با شوک پیش‌بینی‌نشده ویروس کرونا از اسفندماه ۱۳۹۸ و تداوم شیوع آن در قالب سویه‌های جدید، در اثر اعمال برخی محدودیت‌ها و سیاست‌ها از سوی دولت برای مقابله و کنترل شیوع این همه‌گیری، شرایط را برای فعالان اقتصادی و بخش تولید دشوارتر کرد. توسعه ظرفیت واحدهای موجود و احیای واحدهای راکد از جمله الزامات است.
8- به منظور برون‌رفت از شرایط کنونی کشور و ترغیب فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و تولیدی، ضروری است که سیاستگذاران توجه ویژه‌ای به تولید و تولیدمحوری داشته باشند و عمده سیاست‌ها و برنامه‌های کشور با تمرکز بر تقویت بنیه تولیدی و افزایش سهم بخش‌خصوصی واقعی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی تهیه و تنظیم شود.
9- توسعه و تعمیق ساخت داخل، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیر‌نفتی به ویژه 15کشور همسایه، توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان، بهبود فضای کسب‌و‌کار، تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری و توسعه لجستیک از جمله اولویت‌های مهم راهبرد«جهش تولید» است که برای برون‌رفت از شرایط کنونی کشور باید مطمح نظر قرار گیرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط