جمعه 06 مهر 1403 - 07:59

کد خبر 532361

چهارشنبه 06 تیر 1403 - 14:04:09


می‌ترسم دل شوهرم جای دیگری گیر کند


خراسان/ تازه عقد کردم اما نمی‌دانم  چرا این قدر روی شوهرم حساس شدم. مدام ترس دارم که دلش جای دیگری گیر کند و به او خانم دیگری علاقه‌مند شود. فکر می‌کنم شوهرم هنوز متوجه حساسیت‌های من نشده ولی فکرهای منفی دست از سرم برنمی‌دارد. چه کنم؟
پاسخ مشاوره
مخاطب‌گرامی، شما در طرح مسئله اصلا نشانی از مستندات واقعی کشف شده‌ای که اثبات بدعهدی همسرتان را داشته باشد، نکردید و این می‌تواند صرفا نشانه سوءظن و بدگمانی شما باشد اما اگر بوده و ذکر نکردید، تا اندازه‌ای حق دارید که به وی مشکوک باشید.
2 دلیل بدبین شدن به همسر
گفتید مدام ترس دارم که دلش جای دیگری گیر کند. دلایل بدبینی معمولا به دو موضوع برمی گردد. یکی از علل بدبینی، ارثی است به این معنا که پدر یا مادر شما هم دارای این خصلت‌اند که می‌توانید در برادران و خواهران خود یا دایی و عمه خود هم مشاهده کنید و الزاماً در همه آن‌ها بروز ندارد. اگر شما درباره رفتار بدبینانه خودآگاهی کافی دارید و می‌توانید آن را مدیریت کنید، میزان آزردگی نگران‌کننده نیست ولی اگر درباره آن آگاهی‌کافی و کنترلی روی آن ندارید و معمولا دیگران از رفتار شما آزرده یا خشمگین می‌شوند و دایم هم به شما برچسب شکاک و بدبین می‌زنند، میزان آزردگی در شما بالاست و نیاز مبرم به دارودرمانی و روان‌درمانی دارید. مورد بعدی این که وجود وقایع شکل‌دهنده بدبینی، سوء ظن و بدگمانی در روند رشدی و گذشته فرد می‌تواند منجر به این امر شود.
حرمت شوهرتان را خدشه‌دار نکنید
توصیه مهم دیگری که در حوزه خانواده درمانی به شما و دیگر بانوان می‌کنم، توجه به حفظ شأن و منزلت همسر است. اشتیاق و انرژی همسر شما به شما هرگز به معنای وجود اشتیاق آتشین و غیرقابل کنترل وی به زنان دیگر نیست. شکل‌گیری روابط و درآمیختن به آن نیاز به چندین پیش نیاز جدی دارد و تا نباشد روابط این‌گونه هرگز شکل نخواهد گرفت. پس مراقب باشید با تکیه بر برداشت‌ها و تصورات غلط که بیشتر نشانه عشق و نیاز به توجه و دیده شدن از سوی همسرتان است و نه بدبینی به او، شان و حرمتش را خدشه دار نکنید که بی‌شک آسیب بلند مدتی به کیفیت رابطه شما وارد خواهد کرد.
در این باره با کسی صحبت نکنید
از طرح شبهات معمول و حتی جدی خود به هر فردی به طور جدی پرهیز کنید که بی آبرویی مردتان رابطه مستقیم با خشم و بی‌میلی به ادامه زندگی‌مشترک برای هر دو نفرتان خواهد داشت. فراموش نکنید در این حالت در صورتی که با مراجعه به یک مشاور کاردان می توانستید مسئله را شفاف سازی و مدیریت کنید، با طرح و اعلام آن به نزدیکان و اقوام شعله ای را به خرمن آتش بدل کرده‌اید.

نویسنده : رضا زیبایی | ‌ روان‌شناس‌بالینی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط