سه‌شنبه 12 تیر 1403 - 11:57

کد خبر 537065

یک‌شنبه 10 تیر 1403 - 14:01:00


رنو گرند کولئوس، ماحصل همکاری خودروساز فرانسوی با جیلی


/ شرکت رنو از نسل سوم کولئوس در نمایشگاه خودروی بوسان کره جنوبی رونمایی کرد. این نسل که با نام گرند کولئوس فروخته می‌شود، بر اساس پلتفرم CMA ساخته شده و در حقیقت دوقلوی ناهمسان از جیلی مونجارو یا همان Xingyue L به شمار می‌رود. مشتریان می‌توانند محصول جدید رنو را با پیشرانه‌ های بنزینی و هیبریدی شارژی خریداری کنند.

1403/04/07 - 21:01

نمایشگاه خودروی بوسان از اهمیت زیادی در کره جنوبی برخوردار است و جزو بزرگترین نمایشگاه‌های این کشور محسوب می‌شود. با توجه به این موضوع تمامی خودروسازان کره‌ای و دیگر شرکت‌های فعال در شرق آسیا عمدتاً در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. رنو گرند کولئوس به دلیل معرفی در نخستین روز برگزاری نمایشگاه، توجهات بسیار زیادی را به خود جلب کرده و می‌توان آن را یکی از مهمترین مدل‌های رونمایی شده دانست.

روابط نزدیک رنو و جیلی
همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، در زیر پوسته اشتراکات زیادی با جیلی مونجارو دارد. شاید بدانید جیلی در سال ۲۰۲۲ یک سوم از سهام شاخه رنو در کره جنوبی را تصاحب کرد. پس از این معامله، روابط دو کمپانی گسترش پیدا کرده و آنها با ایجاد یک شرکت مشترک در زمینه توسعه و ساخت انواع پیشرانه نیز با هم همکاری می‌کنند.

رنو و استفاده از پلتفرم جیلی
کمپانی رنو برای سال‌های پیش رو استراتژی «برنامه بازی بین المللی ۲۰۲۷» را تدوین کرده است. به موجب این استراتژی و همکاری‌های موجود با جیلی، خودروساز فرانسوی قرار است مدل‌های جدید کلاس D و E را بر اساس پلتفرم CMA طراحی و تولید کند. این پلتفرم که نام آن از عبارت Compact Modular Architecture برگرفته شده، توسط جیلی و ولوو توسعه یافته است. در حال حاضر مدل‌هایی مثل ولوو XC40، نسل جدید جیلی آزکارا، جیلی مونجارو، جیلی گلکسی L7 و چند خودرو از برند لینک اند کو از این پلتفرم بهره می‌برند. گرند کولئوس اولین خودروی شاخه رنو در کره جنوبی است که بر مبنای این پلتفرم تولید می‌شود.

رنو پیشتر اعلام کرده که محصولات آتی این کمپانی با پیشرانه هیبریدی شارژی E-Tech به فروش خواهند رسید. این پیشرانه در انواع نسخه‌های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل موجود خواهد بود.

ابعاد رنو گرند کولئوس
رنو گرند کولئوس از لحاظ ابعاد رشد کرده است. طبق اطلاعات موجود، این کراس اوور دورگه فرانسوی چینی طولی برابر با ۴۷۸۰ میلی‌متر دارد و فاصله محوری آن به ۲۸۲۰ میلیمتر می‌رسد. شاخه رنو در کره جنوبی تأکید می‌کند که گرند کولئوس در بین تمامی رقبا بیشترین فاصله محوری را دارد. علاوه بر این، محصول جدید رنو به لطف فاصله محوری طولانی خود، ۳۲۰ میلیمتر فضای زانو را برای سرنشینان ردیف دوم ارائه می‌کند. این رقم در کلاسی که گرند کولئوس در آن حضور دارد، بیشترین مقدار است.

طراحی ظاهری
از لحاظ طراحی اشتراکات گرند کولئوس با جیلی مونجارو مشهود است. گرافیک چراغ‌های اصلی این خودرو و همچنین فرم چراغ‌های عقب آن، مونجارو را در ذهن تداعی می‌کنند. با کمی دقت بیشتر در نسبت‌های بدنه، این اشتراکات بیش از پیش مشهود می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کنیم که تمامی پنل‌ های به کار رفته در بدنه گرند کولئوس باز طراحی شده و در برخی قسمت‌ها، رنو از امضای خود استفاده کرده است. برای ایجاد تمایز، جلو پنجره این کراس اوور جدید فاقد فریم بوده و با چراغ‌ها و سپر ادغام شده است؛ ضمن اینکه سپر فرم و ساختار اسپرت‌تری نسبت به سپر جیلی مونجارو دارد.

طراحی داخلی
در داخل کابین تفاوت‌های رنو گرند کولئوس و جیلی مونجارو کمتر قابل تشخیص است. داشبورد این کراس اوور فرانسوی چینی نیز از سه نمایشگر دیجیتال میزبانی می‌کند؛ رنو ترکیب این نمایشگرهای سه گانه را OpenR می‌نامد. این نمایشگرها به سیستم عامل اندروید مجهز بوده و پردازش‌های آنها توسط تراشه اسنپدراگون انجام می‌شود. روی کنسول میانی هم یک پد مخصوص شارژ بیسیم تلفن همراه، اهرم تعویض دنده جمع شونده و دو جالیوانی به چشم می‌خورد. تمامی تریم‌های این کراس اوور جدید و خوش استیل به یک سامانه کمک راننده پیشرفته مجهز هستند و از فناوری خودران سطح ۲ سود می‌برند. رنو گرند کولئوس در سه تریم عرضه خواهد شد که عبارتند از تکنو، آیکونیک و اسپریت. از بین این سه تریم، اسپریت مجهزترین و کامل‌ترین تریم به حساب می‌آید.

مشخصات فنی رنو گرند کولئوس
نسخه بنزینی رنو گرند کولئوس، نیروی خود را از یک موتور ۲ لیتری دریافت می‌کند. در رابطه با خروجی این موتور اطلاعاتی در دست نیست، ولی اگر همان موتور موجود در زیر کاپوت جیلی مونجارو باشد، قدرت آن ۲۱۸ خواهد بود. در این نسخه گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه نیرو را بسته به تیپ یا حالت رانندگی به چرخ‌های محور جلو یا تمامی چرخ‌ها انتقال می‌دهد. پیشرانه نسخه هیبریدی شارژی شامل یک موتور ۱.۵ لیتری و یک موتور برقی می‌شود. این موتورها با همکاری هم ۲۴۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. در این نسخه گیربکس DHT که مخصوص خودروهای هیبریدی است، وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. درباره قیمت و زمان عرضه به بازار فعلاً حرفی به میان نیامده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط