سه‌شنبه 12 تیر 1403 - 12:10

کد خبر 537116

یک‌شنبه 10 تیر 1403 - 16:01:00


بررسی سوزوکی GSX-8S مدل ۲۰۲۳


/ این موتورسیکلت اسپرت نیکد بر پایه پلتفرم مشترک ۸۰۰ سی‌سی دو سیلندر با V-Strom 800 و GSX-8R ساخته شده است. کلاس موتورسیکلت‌های رودستر میان‌ وزن دو سیلندر بسیار داغ شده است. پس از موفقیت عظیم MT-07 یاماها، حالا هوندا، ترایومف و سوزوکی نیز وارد این عرصه شده‌اند.

سوزوکی با GSX-8S که بر اساس همان ساختار آخرین موتورسیکلت adventure یعنی V-Strom 800 ساخته شده، به این رقابت پیوسته است. انجین پرقدرت این موتورسیکلت، هندلینگ عالی و شاسی خوش‌ساخت، همراه با امکانات کافی، آن را به گزینه‌ای عالی برای دوست‌داران هیجان تبدیل کرده است.

طراحی
دو دیدگاه در مورد طراحی GSX-8S وجود دارد. از جنبه‌ یک موتورسیکلت کاربردی، تقریباً هیچ ایرادی نمی‌توان به آن گرفت. پیشرانه جدید آن فوق‌العاده است، شاسی خوش‌ساخت آن راحتی و هندلینگ را به طور همزمان ارائه می‌دهد و با نمایشگر TFT، کلیدهای باکیفیت و تجهیزات الکترونیکی کافی، همه‌ چیزهای مورد نیاز یک موتورسیکلت رودستر میان‌وزن مدرن را داراست.

اما ظاهر آن، به اصطلاح، باید باب طبع باشد. با استایلی ساده شبیه به یک موتورسیکلت اسپرت تصادفی که تبدیل به موتورسیکلت بدون فلاپ شده است و رنگ‌های مات با گرافیک‌های نسبتاً زننده‌ای که بیشتر شبیه به رنگ‌آستر به نظر می‌رسند، گزینه‌های عجیبی هستند. بله ظاهر سلیقه‌ای است اما با توجه به این که این موتورسیکلت گران‌ترین نمونه در میان سه موتورسیکلت GSX-8S، یاماها MT-07 و هوندا CB750 Hornet است، انتظار می‌رفت از لحاظ ظاهری جذاب‌تر باشد.

بررسی وضعیت قرارگیری راننده
از این نظر هیچ شکایتی وجود ندارد. GSX-8S اگرچه بر اساس همان فریم و موتور موتورسیکلت ادونچر یعنی V-Strom 800 ساخته شده است و همچنین بخش‌های زیادی را با موتورسیکلت اسپرت GSX-8R به اشتراک می‌گذارد، اما وضعیت قرارگیری راننده‌ یک موتورسیکلت رودستر میان‌وزن بدون فلاپ را به خوبی ارائه می‌دهد.

این موتورسیکلت برای تمام قد و اندازه‌ها مناسب است و حتی برای یک فرد با قد ۱۸۰ سانتی‌متر راحت‌تر از MT-07 است. در کل، این موتورسیکلت راحت است و کمی به سمت حالت اسپرت تمایل دارد. صندلی آن نیز به اندازه‌ای نیست که سوار و پیاده شدن را سخت کند و  به طور کلی، در این بخش تقریبا هیچ انتقادی وجود ندارد.

بررسی کاربردپذیری
این نوع موتورسیکلت‌های رودستر همیشه محدودیت‌های کاربردی‌ خواهند داشت. نبود فلاپ باعث می‌شود که راننده در مسافت‌های طولانی و با سرعت بالا کاملاً در معرض باد قرار بگیرد. به همین دلیل، اتوبان‌ها برای این موتورسیکلت‌ها خسته‌کننده هستند، اما این مشکل در مورد تمام موتورسیکلت‌های از این دست صادق است.

همچنین موتورسیکلت سوزوکی گزینه‌ ایده‌آلی برای حمل سرنشین یا بار نیست، اگرچه در هر دوی این موارد نسبتاً توانمند عمل می‌کند. با این حال یک موتورسیکلت همه‌کاره‌ عالی است. این موتورسیکلت راحت، قابل کنترل است و آن را به یک وسیله‌ی نقلیه‌ درون‌شهری فوق‌العاده تبدیل می‌کند. این موتورسیکلت به اندازه‌ کافی اسپرت و سرگرم‌کننده است که بتواند یک وسیله عالی برای جاده‌های برون‌شهری باشد و بسیاری از کارهای دیگر را نیز به خوبی انجام دهد.

عملکرد و ترمزگیری
موتورهای جذاب در این کلاس موتورسیکلت کم نیستند. MT-07 یاماها با ۷۳ همچنان گزینه‌ خریدی عالی محسوب می‌شود. انجین سه‌سیلندر ۸۰ اسب بخاری Trident 660 ترایومف هم شخصیت خاص خود را دارد و هوندا هورنت با انجین ۹۱ اسب بخاری جدید احتمالاً از نظر عملکرد و قیمت در صدر این کلاس قرار بگیرد. اما سوزوکی جی اس ایکس ۸۳ اسب بخاری نیز در این رقابت حضور دارد. ۷۴ نیوتن متر به نقطه قوت فوق‌العاده‌ای تبدیل می‌شود که هوندا نمی‌تواند به آن برسد و می‌توان گفت در دنیای واقعی مفیدتر است. همچنین صدای این موتور عالی و بدون نقص است. آپشن‌های سه‌گانه‌ رانندگی، کوییک‌شیفتر استاندارد، کنترل کشش و ترمزهای قدرتمند که فراتر از حد انتظار هستند، چاشنی‌های دلچسب این موتورسیکلت محسوب می‌شوند‌.

سواری و هندلینگ
سوزوکی GSX-8S یک موتورسیکلت رودستر مبتدی‌پسند و کمی اقتصادی است، بنابراین نمی‌توان از آن انتظار داشت که سیستم تعلیق پیچیده، چندمنظوره یا نیمه‌فعال مانند موتورسیکلت‌های اسپرت رده بالا داشته باشد؛ همچنین کیفیت سواری و فرمان‌پذیری که با آنها همراه است، در این موتورسیکلت وجود ندارد. با این حال، سوزوکی در این زمینه از اکثر رقبا بهتر عمل می‌کند. در نگاه اول، دوشاخ وارونه‌ غیرقابل تنظیم و کمک‌فنر عقب با قابلیت تنظیم پیش‌بار، چیز خاصی نیستند، اما به خوبی تنظیم شده‌اند و سواری و هندلینگ اسپرت و کنترل‌شده‌ای را ارائه می‌کنند که به شما اعتماد به نفس و دقت در فرمان‌دهی می‌دهد. در واقع، تعادل این موتورسیکلت بی‌نقص است و به طور کلی، احتمالاً بهترین هندلینگ را در این کلاس دارد.

تجهیزات
مانند محصولات یاماها و هوندا که GSX-8S با آنها رقابت می‌کند، این موتورسیکلت تا حدودی اقتصادی است، بنابراین انتظار نمی‌رود که تجهیزات و آپشن‌های لوکس زیادی داشته باشد. اما سوزوکی جی اس ایکس به هیچ وجه به عنوان یک موتورسیکلت تماما اقتصادی به نظر نمی‌رسد. این موتورسیکلت به جز داشبورد TFT رنگی شیک و کامل، کلیدهای باکیفیت، سه حالت رانندگی، ABS، کنترل کشش، کوییک‌شیفتر/اتوبلیپر استاندارد هم ارائه می‌دهد و به طور خلاصه، این موتورسیکلت کمبودی ندارد و به همین خاطر هم کمی گرانتر از رقباست.

نتیجه‌گیری
همانطور که گفته شد، این دسته‌ موتورسیکلت‌ها به یکی از رقابتی‌ترین دسته‌ها تبدیل شده‌اند. MT-07 یاماها معیارهای این دسته را با ترکیب سرگرم‌کننده بودن، مقرون به صرفه بودن و مناسب بودن برای سواری تعیین کرده و از آن زمان الهام‌بخش موجی از موتورسیکلت‌های مشابه شد که GSX-8S سوزوکی جدیدترین آنها است.

این موتورسیکلت رقیبی شایسته محسوب می‌شود. موتور جدید ۷۷۶ سی‌سی دو سیلندر آن، جواهری انعطاف‌پذیر و سرگرم‌کننده است که مزیت کوییک‌شیفتر استاندارد را نیز دارد. شاسی و هندلینگ آن نیز در رده بهترین‌ها قرار میگیرد. اما در زمان نگارش این مطلب، قیمت سوزوکی حدود ۱۶۰۰ دلار گران‌تر از هوندا Hornet است و به اندازه آن نیز خوش‌قیافه نیست. اگر این موضوع برایتان مهم نیست، با توجه به ترکیب ویژگی‌ها، اندازه و قدرت آن، سوزوکی GSX یکی از بهترین موتورسیکلت‌ها در این کلاس محسوب می‌شود.

نقاط قوت:
موتور جدید ۷۷۶ سی‌سی دو سیلندر پرقدرت
هندلینگ عالی
شاسی خوش‌ساخت
تجهیزات مناسب
کوییک‌شیفتر/اتوبلیپر استاندارد

نقاط ضعف:
استایل عجیب
قیمت بالا

جمع‌بندی
سوزوکی GSX-8S یک موتورسیکلت ژاپنی رودستر میان‌ وزن جدید و جذاب است که گزینه‌ای عالی برای راکبان تازه‌کار و باتجربه به ‌حساب می‌آید. موتور پرقدرت، هندلینگ عالی و تجهیزات مناسب آن، این موتورسیکلت را به یک انتخاب ارزشمند تبدیل می‌کند. با این حال، قیمت بالا و استایل کمی عجیب آن شاید برای بعضی از موتورسواران کمی بازدارنده باشد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط