پنج‌شنبه 14 تیر 1403 - 18:26

کد خبر 539941

سه‌شنبه 12 تیر 1403 - 16:05:00


نیوزویک: بایدن در ۶ ماه گذشته دچار زوال شناختی شده است


ایرنا/ نشریه نیوزویک به نقل از یک خبرنگار کهنه‌کار و شناخته شده آمریکایی نوشت که «جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در ۶ ماه گذشته زوال شناختی و ناتوانی جسمی را تجربه کرده است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این نشریه آمریکایی، کارل برنشتاین روزنامه‌نگار کهنه‌کار اهل ایالات متحده در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که برخی از نزدیک‌ترین افراد به بایدن می‌گویند که وی طی ۶ ماه گذشته به طرز قابل توجهی با زوال شناختی و ناتوانی جسمی روبرو شده است.

این خبرنگار شناخته شده عرصه سیاست، پس از افشای رسوایی واترگیت در واشنگتن پست به شهرت رسید، از آن زمان به نوشتن چندین کتاب در زمینه سیاست و روزنامه نگاری پرداخته است.

نیوزویک سپس با اشاره به مناظره بحث برانگیز روز پنج شنبه بایدن با دونالد ترامپ رقیب جمهوری‌خواه که در آن رئیس‌جمهوری آمریکا به لکنت دچار شد و به نظر می‌رسید که رشته افکار را در چندین مرحله از دست داده است، از مطرح شدن نگرانی‌های جدیدی در مورد سلامت روان این رهبر ۸۱ ساله خبر داد.

نویسنده این مطلب در ادامه می افزاید: عملکرد بایدن در مناظره هفته گذشته آنقدر ضعیف بود که سبب وحشت بسیار شدید در حزب دموکرات شد و به گمانه‌زنی‌های بسیاری بر سر توانایی بایدن برای نامزدی در انتخابات ماه نوامبر دامن زد.

برنشتاین در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با سی‌ان‌ان همچنین اضافه کرد: در یک سال و نیم گذشته دستکم ۱۵ تا ۲۰ بار شاهد اتفاقاتی مشابه آنچه که در مناظره رخ داد، بوده ایم.

وی سپس ادامه داد: افرادی که از بایدن حمایت کرده اند، او را دوست داشته اند، برایش کارزار به راه انداخته اند و اغلب وی را از نزدیک می بیند می گویند که به ویژه در ۶ ماه گذشته حوادث قابل توجهی از زوال شناختی و ناتوانی جسمی برای رئیس‌جمهوری آمریکا رخ داده است.

این خبرنگار همچنین خاطرنشان کرد که حتی چندین نفر از افراد نزدیک به بایدن نگرانی‌های خود را در مورد سلامتی و وضعیت شناختی بایدن با ران کلین رئیس سابق دفتر کاخ سفید و معتمد سیاسی قدیمی وی مطرح کرده اند.

وی یادآوری کرد: کلین به عنوان معتمد بایدن که همیشه با وی وقت می گذارند، آماده سازی مناظره را تحت نظارت داشته و افرادی که من با آنها صحبت کرده ام همه در سال گذشته با وی در مورد مشکلات بایدن صحبت کرده اند.

براساس گزارش‌ها، یوهانا ماسکا مشاور دموکرات و دستیار باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا بلافاصله پس از مناظره روز پنجشنبه، خطاب به حزبش خواست تا نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را تغییر دهند. وی افزود: بایدن نمی تواند یک جمله بگوید. ما باید نامزد خود را تغییر دهیم. ما نامزدهای خوبی داریم که در حاشیه قرار گرفته اند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط