شنبه 31 شهریور 1403 - 01:09

کد خبر 53996

جمعه 22 اردیبهشت 1402 - 23:16:07


نظر نماینده مجلس در مورد تعطیل کردن شنبه‌ها


افکار نیوز/ عنابستانی پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها را منطقی خواند و گفت اگر ما پنجشنبه و جمعه را تعطیل اعلام کنیم، این کار باتوجه به تعطیلی شنبه و یکشنبه در سایر کشورها موجب می‌شود در عمل چهار روز ارتباط اداری ما با سایر کشورها قطع شود.
 
علی‌اصغر عنابستانی ، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در مورد لایحه دولت مبنی بر اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری بیان کرد: اخیرا دولت لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (تغییر ساعت کاری و تعطیلی پنجشنبه) را به مجلس ارسال کرده که این لایحه جهت بررسی به کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع کرده است.

وی افزود: مسئله و دغدغه این است که باید فضای بیشتری برای فراغت خانواده‌ها در نظر بگیریم تا باعث تحکیم خانواده و رسیدگی به فرزندان شود و در ایین مسئله شکی نیست. این موضوع امروزه در تمام دنیا پذیرفته شده و در بیشتر کشورها تعطیلی پایان هفته دو روز است، اما در کشور ما تنها یک روز جمعه تعطیل رسمی و همه جانبه است.

عنابستانی با اشاره به برخی فضاسازی‌ها برای زیادانگاری تعطیلات در کشور اظهارداشت: البته یکسری فضاسازی‌هایی صورت می‌گیرد که به اشتباه القا می‌کند که ما تعطیلی‌های زیادی در کشور داریم. اما جداول مقایسه‌ای تعطیلات را که با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنیم مشخص می‌شود که به‌هیچ وجه در واقعیت اینگونه نیست و در تعداد روزهای تعطیل در رده‌های بالا نیستیم و اتفاقا جز رده‌های پایین محسوب می‌شویم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اصل این موضوع که با هدف استحکام بنیاد خانواده و افزایش سطح بهره بری در روزهای کاری و در واقع ایجاد یک فضای رفاه و آسایش برای خانواده‌ها در دو روز پایانی هفته پذیرفتنی است و لایحه دولت هم بر همین مبنا آمده است.

تعطیلی پنجشنبه به‌جای شنبه عملا باعث قطع شدن ۴ روز ارتباط کاری ما با سایر کشورها می‌شوداو به پیشنهاد تعطیل کردن شنبه‌ها به‌جای پنجشنبه‌ها اشاره و عنوان کرد: چنیین پیشنهادی مطرح شده است. حال اگر ما پنجشنبه و جمعه را تعطیل اعلام کنیم، این کار باتوجه به تعطیلی شنبه و یکشنبه در سایر کشورها موجب می‌شود در عمل چهار روز ارتباط اداری ما با سایر کشورها قطع شود.

لذا این پیشنهاد از این منظر قابل پیگیری است و در کمیسیون هم در حال بررسی است.عنابستانی گفت: البته بنده اعتقاد دارم که فضاهای ارتباطی جهانی امروزه خیلی رسمی و طبق سنت قدیم نیست که حتما مجبور باشیم در روزهای غیرتعطیل کارهای بین‌المللی خود را انجام دهیم. چرا که امروز بیشتر ارتباطات مجازی و اینترنتی انجام می‌شود و لطمه زیادی به ارتباط جهانی ما وارد نمی‌کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: اما به هرحال این پیشنهاد در حال بررسی است و درمورد ابعاد مختلف آن به صورت کارشناسی تبادل نظر خواهد شد. اگر نمایندگان عضو کمیسیون به این جمع بندی برسند که روز شنبه به جای پنجشنبه تعطیل شود در گزارش کمیسیون به صحن ارائه خواهد شد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: اگر روز شنبه را تعطیل اعلام کنیم به طور قطع می‌توانیم با سایر کشورهایی که روز پنجشنبه تعطیل نیستند هماهنگی داشته باشیم. اما اینکه چقدر این موضوع می‌تواند در تبادلات تجاری ما تاثیر گذار باشد باید به طور دقیق بررسی شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط