پنج‌شنبه 14 تیر 1403 - 20:25

کد خبر 540088

سه‌شنبه 12 تیر 1403 - 17:38:19


بزرگترین تراشه‌ساز هوش مصنوعی جهان در فرانسه متهم می‌شود


ایسنا/ شرکت انویدیا به زودی در فرانسه با اتهامات ضد انحصارطلبی بر سر شیوه‌های ضد رقابتی روبرو خواهد شد.

انویدیا که بزرگترین سازنده تراشه‌های مورد استفاده در هوش مصنوعی و برای گرافیک رایانه است، به دنبال عرضه نرم افزار چت‌بات هوش مصنوعی چت‌جی‌پی‌تی شرکت OpenAI، شاهد افزایش شدید تقاضا برای محصولات خود بوده و در نتیجه، توجه رگولاتورها در هر دو سوی اقیانوس آتلانتیک، به این شرکت جلب شده است.

این شرکت سال گذشته در اظهارنامه رگولاتوری اعلام کرد رگولاتورها در اتحادیه اروپا، چین و فرانسه خواستار اطلاعات درباره کارت‌های گرافیکی این شرکت شده‌اند.

منابع آگاه می‌گویند کمیسیون اروپا بعید است بازبینی مقدماتی خود را فعلا توسعه دهد زیرا رگولاتور فرانسه سرگرم بررسی انویدیاست.

این اتهامات پس از یورش به دفاتر فرانسوی انویدیا در سپتامبر گذشته به منظور جمع آوری شواهد و مدارک لازم، مطرح خواهد شد.

دیده‌بان فرانسه، جمعه گذشته در گزارش مربوط به رقابت در هوش مصنوعی مولد، به ریسک سوءاستفاده فراهم‌کنندگان تراشه اشاره کرده بود. در این گزارش، نگرانی‌هایی پیرامون وابستگی به نرم افزار برنامه‌نویسی تراشه CUDA انویدیا ابراز شد که تنها سیستم با سازگاری ۱۰۰ درصد با پردازنده گرافیکی است.

همچنین در این گزارش به نگرانی نسبت به سرمایه‌گذاری اخیر انویدیا در فراهم کنندگان خدمات ابری متمرکز به هوش مصنوعی مانند «کور ویو» اشاره شد.

شرکت‌ها در صورت نقض مقررات ضد انحصارطلبی فرانسه، با ریسک جریمه‌ای معادل حداکثر ۱۰ درصد از گردش مالی سالانه جهانی روبرو هستند اما می‌توانند برای اجتناب از جریمه، امتیازاتی را فراهم کنند.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت دادگستری آمریکا در تحقیقات از انویدیا، پیشتاز است چرا که سرگرم بررسی موشکافانه فعالیت شرکت‌های بزرگ فناوری با همراه کمیسیون تجارت فدرال است.

هر چند انویدیا بزرگترین سهم را در بازار زیرساخت هوش مصنوعی برعهده دارد، با رقابت از سوی رقیبانی نظیر AMD، اینتل و سربراس روبرو است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط