جمعه 15 تیر 1403 - 16:33

کد خبر 540561

چهارشنبه 13 تیر 1403 - 10:01:00


تیپ L اطلس حذف شد؛ تغییر در برنامه های سایپا


/ در آغاز برنامه های تولید، هاچبک اطلس چهار تیپ داشت اما حالا اطلاعات جدید نشان می دهد که حذف شده است.

گروه سایپا چند وقتی است که عرضه هاچ بک جدید خود را آغاز کرده است و کم و بیش می توان این خودرو را در جاده و خیابان ها دید. این خودرو بر مبنای پلتفرم X200 طراحی شده که در واقع همان پلتفرم تیبا و کوییک است اما می توان گفت که این خودرو چهره بروزتری را نسبت به تیبا و کوییک دارد. در ابتدا قرار بود سایپا این خودرو را در چهار تیپ عرضه کند که این چهار تیپ جدا از بحث امکانات ایمنی و رفاهی در بخش های فنی نیز با یکدیگر تفاوت داشتند. این چهار تیپ عبارت بودند از : تیپ S (تیپ پایه با جعبه ۵ سرعته دنده دستی)، تیپ L (تیپ پایه با جعبه دنده اتوماتیک CVT)، تیپG (تیپ فول آپشن با جعبه دنده ۵ سرعته دستی) و تیپ E (تیپ فول آپشن با جعبه دنده اتوماتیک CVT).

اما به تازگی شرکت سایپا اقدام به حذف تیپ L از کاتالوگ این خودرو کرده است و عملا عرضه تیپ L اطلس را در هاله ای از ابهام قرار داده و احتمال می رود این شرکت تمرکز خود را بر روی عرضه دیگر تیپ ها گذاشته است.

اما تیپ L چه مشخصات و امکانات و ویژگی هایی داشت، موضوعی است که در ادامه به طور مختصر آن را بیان می کنیم.

مشخصات فنی تیپ L اطلس
همه تیپ و نسخه های اطلس از پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی با کد موتور (M15GSI) بهره می برند که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۹۰ قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر را تولید کند. در نسخه L نیروی تولید شده توسط این پیشرانه از طریق جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل می شد.

نکته جالب در مورد این پیشرانه این است که این موتور در واقع نسخه تغییر و بهبود یافته پیشرانه M15 (همان پیشرانه تیبا و کوییک) است. تغییرات صورت گرفته بر روی این پیشرانه باعث بهبود راندمان گشتاور و در نهایت بازدهی بهتر این پیشرانه شده است.

کابین و امکانات
به طور کلی اطلس نسبت به دیگر هاچ بک های تولید شده توسط شرکت سایپا، چهره و طراحی بروزتر و عامه پسندتری را ارائه می دهد و این موضوع می تواند از نکات مثبت این خودرو به حساب آید. آن طور که از کاتالوگ های گذشته اطلس مشخص است تیپ L اطلس بر خلاف تیپ S، دارای تریم دو رنگ است که این سبک طراحی توانسته جلوه خوبی را به کابین این خودرو بدهد.

امکاناتی که قرار بود در نسخه L اطلس شاهد آن باشیم عبارتند از؛ نمایشگر ۷ اینچی سیستم مالتی مدیا، دوربین دنده عقب، کلید های کنترلی روی فرمان، آینه تاشو برقی، تریم دو رنگ، روکش چرمی صندلی ها، کروز کنترل، استارت دکمه، سامانه پایش فشار باد تایرها، خروجی ۱۲ ولت، ایزوفیکس، سامانه کنترل پایداری و…

ویدیوی معرفی اطلس سایپا


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط