جمعه 15 تیر 1403 - 18:40

کد خبر 540745

چهارشنبه 13 تیر 1403 - 10:34:09


آخرین وضعیت منابع آبی مازندران


ایرنا/ مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: میزان بارندگی‌ها در مازندران از ابتدای سال آبی جاری -یکم مهر ۱۴۰۲- تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد و نسبت به دوره درازمدت ۱۰ درصد بیشتر شد.

آورد رودخانه‌های استان نیز در این بازه زمانی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد، اما ۲۵ درصد کمتر از آمار دوره درازمدت است.
 از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، فرهاد خلردی با بیان این‌که از ابتدای سال آبی جاری تا کنون ۶۰۷ میلیمتر بارندگی در مازندران ثبت شده است، اظهار کرد: مقدار بارش‌های ثبت شده در استان طی مدت مشابه سال گذشته، یعنی از یکم مهر ۱۴۰۱ تا ۱۲ تیر پارسال ۴۲۷ میلیمتر بود که نشان می‌دهد امسال ۱۸۰ میلیمتر بارندگی بیشتری داشتیم.
وی با بیان این‌که بارش‌های سال آبی جاری نسبت به دوره درازمدت نیز ۱۰ درصد بیشتر شده است، افزود: خوشبختانه بخش زیادی از این بارش‌ها به هنگام بود و در مناطقی که احتمال بروز تنش آبی وجود داشت منجر به کاهش مشکلات کشاورزان شد.
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره وضعیت آورد رودخانه‌های استان نیز گفت: حجم کل آورد رودخانه‌های مازندران به یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون متر مکعب رسیده که در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد. اما ۲۵ درصد کمتر از آمار دوره درازمدت است.
خلردی با اشاره به اهمیت منابع زیرزمینی و ضرورت افزایش توجه به شرایط این منابع، از کاهش ۱۹۰ میلیون متر مکعبی ذخایر آبی زیرزمینی استان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: بر اساس آمارهای موجود پایان خرداد امسال تراز آب‌های زیرزمینی مازندران نسبت به زمان مشابه در دوره درازمدت (سه دهه پیش) ۱۱۲ سانتیمتر کاهش یافته است.
وی افزود: البته این کاهش به مرور زمان رخ داده و امری ناگهانی نیست. اما باید همه بهره‌برداران تلاش کنند تا استفاده بهینه و کنترل شده از آب‌های زیرزمینی و همچنین اقداماتی مانند تغییر الگوی کشت و بهره‌گیری از روش‌های نوین کشت و آبیاری آب‌های سطحی، میزان استفاده از آب‌های زیرزمینی را کاهش دهند.
مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره آخرین وضعیت ذخایر سدهای مازندران نیز گفت: آب موجود در مخزن سدهای استان بدون احتساب سد گلورد در حال حاضر ۲۲۶ میلیون متر مکعب معادل حدود ۶۹ درصد از ظرفیت ذخیره سدهای استان است.
به گفته خلردی در حال حاضر سد شهید رجایی ساری ۸۳ میلیون متر مکعب آب (معادل ۵۱ درصد ظرفیت مخزن) و سد آیت‌الله صالحی مازندرانی(البرز) نیز ۱۲۴ میلیون متر مکعب آب (معادل ۸۸ درصد حجم مخزن) ذخیره شده است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده همکارانم در واحد بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای، رهاسازی آب مورد نیاز کشاورزی و برداشت برای تامین آب آشامیدنی از این ذخایر در حال انجام است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط