جمعه 15 تیر 1403 - 18:47

کد خبر 540771

چهارشنبه 13 تیر 1403 - 10:50:26


آخرین سهم پیام‌رسان‌های داخلی از کاربران فعال


مهر/ معاون سازمان فناوری اطلاعات با اعلام آخرین آمار کاربران فعال پیامرسانهای بومی گفت: یکی از پارامترهایی که رضایت کاربران را نشان می دهد میزان کاربران فعال روزانه و ماهیانه از پیامرسان است.

حامد منکرسی افزود: بر اساس آمار به دست آمده، تعداد کاربران فعال ماهانه تا پایان اردیبهشت ماه در پیام‌رسان‌های روبیکا، ایتا، بله، سروش پلاس و آی گپ بالغ بر ۱۰۱ میلیون و ۶۰۰ هزار کاربر است.

وی افزود: پیام‌رسان‌ها از آغاز به کار خود تا پایان سال گذشته از دو منظر تعداد کاربران و میزان ترافیک مصرفی، رشد قابل توجهی را تجربه کرده‌اند به طوری که روبیکا، رشد ۳ برابری، ایتا، رشد ۸ برابری و بله، رشد ۵ برابری در تعداد کاربران فعال ماهانه را تجربه کرده‌اند. هم زمان با رشد تعداد کاربران، پهنای باند مصرفی آنها نیز افزایش یافته است، به طوری که، میزان پیک پهنای باند مصرفی روزانه پیام رسان روبیکا ۶ برابر پیک پهنای باند مصرفی روزانه پیام رسان ایتا ۱۲ برابر افزایش داشته است.

معاون سیاست گذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به نحوه نظارات بر روی پیامرسانهای بومی گفت: پیام‌رسان‌ها در ابتدا از طریق ثبت نام در درگاه خدمات سازمان فناوری اطلاعات به آدرس ito.gov.ir بر اساس شاخص‌های اولیه توسط سازمان فناوری اطلاعات مورد ارزیابی فنی، امنیتی و کارکردی قرار می‌گیرند و در صورت موفقیت، مجوز دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به اقدامات پیام‌ها برای افزایش استقبال کاربران گفت: توسعه قابلیت‌ها و امکانات در سکو نظیر توسعه قابلیت‌ها از جمله تعریف بات های مختلف، ارائه سایر خدمات دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی نظیر خدمات اطلاع رسانی بانک‌ها، سرویس‌های دولت الکترونیک، ارائه سرویس‌های ویژه در مناسبت‌های خاص از جمله اربعین، حج، مسابقات ورزشی و انتخابات بخشی از این اقدامات به شمار می‌آید.

منکرسی افزود: یکی از پارامترهایی که رضایت کاربران از پیام رسانها را نشان می‌دهد میزان کاربران فعال روزانه و ماهیانه پیام رسان های بومی است که این آمار با تعداد نرم افزارهای نصب شده توسط کاربران از بازارگاه های دانلود نرم افزار رایج در کشور نظیر کافه بازار و مایکت نیز در تطابق است. بر اساس بررسی انجام شده در حال حاضر به ترتیب پیام رسان‌های بله، روبیکا و ایتا از بیشترین استقبال توسط کاربران برخوردار هستند.

وی در پاسخ به آخرین آمار استقبال از طرح اتصال متقابل پیام رسان های بومی گفت: در حال حاضر، پنج پیام رسان ایتا، بله، گپ، سروش پلاس و آی گپ برای تبادل پیام و فایل صوتی و تصویری به یکدیگر متصل شده‌اند. به طوری که کاربران با نصب یکی از پیام‌رسان‌ها، قادر به برقراری ارتباط با کاربرانِ دارای پیام‌رسان‌های دیگر شدند.

وی افزود: طبق آمار به دست آمده که متعلق به اسفند سال گذشته است، بیش از ۲.۵ میلیون نفر از امکان MXB استفاده می‌کنند و بیش از ۵۰ میلیون کاربر در دسترس مردم قرار می‌گیرند. این طرح که برای نخستین بار در دنیا پیاده سازی شده است در فاز دوم، امکان ایجاد کانال و گروه مشترک را میان پیام‌رسان‌ها فراهم می‌کند. استفاده از این امکان بسیار ساده است. تنها کافی است، کاربران به منوی تنظیمات پیام رسان مراجعه کنند. سپس از طریق حریم خصوصی و امنیت، گزینه اتصال به سایر پیام‌رسان‌ها را فعال کنند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: پیام رسان ها برای ایجاد مزیت بخشی به خدمات مورد ارایه به کاربران، سرویس‌های متنوعی را پیاده سازی کرده اند که از آن جمله می‌توان به ارائه خدمات دولت الکترونیک، ارائه خدمات بانکی، ارائه خدمات مربوط به مسابقات ورزشی، ثبت‌نام دریافت ارز مسافرتی، رهگیری مرسولات پستی، بازوی جستجوی کتاب که به طور ویژه برای نمایشگاه کتاب طراحی و از سوی بله عرضه شده است و ارائه خدمت پست‌چین که براساس هوش مصنوعی، علایق مخاطبان را به ایشان نمایش می‌دهد از سوی سروش پلاس می‌توان اشاره کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط