جمعه 15 تیر 1403 - 20:57

کد خبر 540816

چهارشنبه 13 تیر 1403 - 11:16:15


۲۰ ایستگاه باران‌سنجی هوشمند در آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی شد


ایرنا/ مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در دولت سیزدهم و در ۲.۵ سال گذشته ۲۰ ایستگاه باران‌سنجی هوشمند در این استان راه‌اندازی شد.

حبیب عبدلی، مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه قبل از این بازه زمانی ایستگاه باران سنجی هوشمند در این استان وجود نداشت، اظهار کرد: به منظور ایستگاه های تسریع در تبادل اطلاعات، افزایش دقت در پیش بینی ها و دریافت داده های هواشناسی، ایستگاه های متنوع هواشناسی در این استان ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار ایستگاه های برف سنجی در این استان راه اندازی و به بهره برداری می رسد، اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۶ ایستگاه هواشناسی خودکار در شهرهای میانه، مرند، خمارلوی خداآفرین، تیکمه داش، هشترود و سراب ایجاد و به بهره برداری رسیده است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی تنها اداره کل در سطح کشور است که برای تبادل سریع داده های هواشناسی، ۹۰ درصد ایستگاه ها به فیبر نوری مجهز شده و تا پایان امسال در صورت تامین اعتبار ۱۰ درصد بقیه نیز به این سیستم مجهز می شود.
بارش در آذربایجان شرقی ۳۹.۷ درصد افزایش یافت
عبدلی، با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۲۷۵.۵ میلی متر بارندگی در این استان روی داده است، ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۳۹.۷ درصد افزایش و نسبت به دوره بلند مدت ۳.۹ میلی متر کاهش یافته است.
وی یادآور شد: میانگین دمای استان ۹.۸ درجه سانتی گراد بوده که این میزان نسبت به سال گذشته ۶ دهم درجه و نسبت به دوره بلند مدت ۲.۱ درجه سانتی گراد افزایش یافته است.
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به بارش های مناسب در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان که حوزه دریاچه ارومیه محسوب می شوند، گفت: میزان بارش در سال زراعی جاری در این حوزه از شرایط بهتری برخوردار است.
عبدلی، افزود: در این بازه زمانی ۲۹۸.۲ میلی متر در حوزه دریاچه ارومیه بارش روی داده که این میزان نسبت به دوره بلند مدت ۱۰.۳ میلی متر کاهش یافته است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط