جمعه 30 شهریور 1403 - 06:24

کد خبر 54226

شنبه 23 اردیبهشت 1402 - 09:06:00


چگونه از کارمندمان انتقاد کنیم؟


خراسان/ انتقاد از کارمندان‌تان را باید با توجه و احتیاط انجام دهید. اگر برای انتقاد از روش نادرستی استفاده کنید، ممکن است کارمندان‌تان شما را رئیسی زورگو و ایده‌آلیست ببینند که هیچ‌گاه از کارشان راضی نمی‌شوید. ولی اگر این کار را درست انجام دهید، آن‌ها این انتقاد را اطلاعاتی مفید برای رشد و پیشرفت خودشان و شرکت تلقی خواهند کرد. انتقاد سازنده بخشی عادی و طبیعی از مدیریت است. در ادامه چند نکته در همین باره مطرح خواهد شد.

 برنامه‌ریزی| اگر بدون فکر از کارمندا‌ن‌تان انتقاد کنید، ممکن است اعتمادبه‌نفس آن‌ها را تخریب کنید. اگر کارمندی کاری را برای اذیت و آزار شما انجام داده باشد، قبل از برخورد با او صبر کنید تا عصبانیت‌تان فروکش کند. صرف نظر از احساس شخصی که به آن کارمند دارید، باید با او با احترام رفتار کنید. به‌علاوه، مشخصات آن مشکل را یادداشت کنید تا در برخورد با کارمند چیزی را از قلم نیندازید.
 زمان بندی| برای مطرح کردن مسئله تا روزهای بعد یا عملکرد سالانه بعدی آن کارمند صبر نکنید. وقتی از نظر احساسی ثبات پیدا کردید، بلافاصله موضوع را با او مطرح کنید. نگذارید مشکلات روی هم جمع شوند چون کارمند احساس خواهد کرد که با بمبارانی از انتقادهای منفی روبه‌رو شده است. بهتر است انتقادات را یکی‌یکی و تا آن موضوع داغ است مطرح کنید که کارمند مشکلش را به یاد داشته باشد.
محل| برای جلوگیری از خجالت‌زده کردن کارمند، با او خصوصی و ترجیحاً در اتاق‌کار خودتان یا محل خلوت دیگری صحبت کنید. هیچ وقت در حضور بقیه کارمندان از او انتقاد نکنید و از انتقاد کردن با ایمیل یا تلفنی هم خودداری کنید و این کار را حتماً رودررو انجام دهید.
توضیحات| وقتی می‌خواهید حرف خودتان را توضیح دهید، از زبان بدن و کلماتی استفاده کنید که نشان دهد می‌خواهید به او کمک کنید. تصویر بزرگ تر را به او نشان دهید و از لحنی غیرتهاجمی استفاده کنید. مثلاً می‌توانید بگویید، «من ایده‌ای دارم که فکر می‌کنم کمکت می‌کنه زمانت رو بهتر مدیریت کنی.» در این باره به او نشان می‌دهید که تمرکزتان کمک کردن به او برای رسیدن به اهدافش است. بازخوردتان باید دقیق و مشخص باشد و از کلی‌گویی اجتناب کنید. به جای این که بگویید «همیشه از ساعت ناهار دیر برمی‌گردی» بگویید، «ثبت ساعت‌‌های کاریت نشون می ده که روز دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۰ دقیقه دیرتر از ناهار برگشتی». بعد برای او توضیح دهید که چرا اهمیت دارد که سر ساعت سر کار خود باشد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط