یک‌شنبه 17 تیر 1403 - 11:26

کد خبر 542615

جمعه 15 تیر 1403 - 11:01:00


سرمایه‌گذاری مجدد مرسدس بنز روی موتورهای درون سوز


/ مرسدس بنز جزو اولین خودروسازان بزرگ دنیا بود که با موج برقی سازی همراه شد و با پایه‌گذاری برند EQ، به بازار خودروهای الکتریکی ورود پیدا کرد. این شرکت حتی مثل شمار زیادی از رقبا توسعه موتورهای جدید درون سوز را متوقف نمود تا سرمایه‌های خود را صرف توسعه پیشرانه‌ های برقی کند. اما عدم استقبال مشتریان از خودروهای الکتریکی، این شرکت را به تجدیدنظر در استراتژی‌ها مجبور کرده است.

آنطور که مدیرعامل مرسدس بنز یعنی آقای اولا کلنیوس در مصاحبه با یکی از نشریات گفته تکنولوژی موتورهای احتراق داخلی تا دهه ۲۰۳۰ ادامه پیدا خواهد کرد، اما برای سازگار کردن این موتورها با قوانین آلایندگی جدید باید سرمایه‌ گذاری‌ های زیادی روی آنها انجام داد. به همین خاطر مرسدس بنز بودجه هنگفتی را برای توسعه موتورهای بنزینی اختصاص داده است.

شاید بدانید فقط همین امسال مرسدس بنز ۱۴ میلیارد یورو روی خودروهای سواری خود سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه هنگفت صرف توسعه تکنولوژی احتراق داخلی پیشرفته، الکتریکی‌ سازی و همچنین دیجیتال‌سازی می‌شود. در رابطه با میزان سرمایه‌ای که برای موتورهای احتراق داخلی اختصاص یافته، فعلاً اطلاعاتی در دست نیست، اما طبق گزارش نشریه آلمانی، رقم نهایی بیشتر از برنامه‌ ریزی‌ های قبلی است.

آقای کلنیوس در مصاحبه خود به نکات جالب دیگری اشاره کرده است. به گفته مدیرعامل مرسدس بنز، فیس لیفت سدان پرچمدار S کلاس به عنوان مدل ۲۰۲۶ معرفی خواهد شد. مدیرعامل مرسدس بنز تاکید دارد در این نسخه برای ارتقای عملکرد موتور درون‌سوز سرمایه بسیار بیشتری نسبت به نسخه‌های فیس لیفت قبلی صرف شده است. آقای کلنیوس تولید پیشرانه‌ های عادی با بالاترین فناوری‌های موجود را جزو اولویت‌های مرسدس عنوان کرده و افزوده بدون اختصاص بودجه قابل توجه، موتورهای بنزینی و دیزلی این برند لوکس در سال ۲۰۲۷ یا نهایتاً ۲۰۲۸ به آخر خط می‌رسند.

اشاره آقای کلنیوس به زمان اجرای استاندارد یورو ۷ و چین ۷ است که با اجباری شدن آنها بسیاری از موتورهای فعلی با چالش روبرو خواهند شد. برای همخوانی با این قوانین مرسدس بنز در نظر دارد تمامی موتورهای فعلی و گیربکس‌ها را بروزآوری کند تا مشمول جریمه نشود. یکی از راهکارهایی که این کمپانی انتخاب کرده، هیبریدی کردن پیشرانه‌ هاست. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که در آینده شمار مدل‌های هیبریدی در سبد محصولات مرسدس افزایش خواهد یافت.

بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که سه سال قبل مرسدس بنز برنامه‌ریزی کرده بود تا سال ۲۰۲۵ حدود نیمی از محصولات خود را با پیشرانه‌ های تمام برقی و هیبریدی شارژی راهی بازار کند. اما از آنجایی که استقبال از خودروهای تمام برقی پایین‌تر از انتظارات بوده، این شرکت رویه متفاوتی را در پیش گرفته و گفته تا پایان این دهه نیمی از سبد محصولات خود را به مدل‌های برقی و هیبریدی شارژی اختصاص خواهد داد. این را هم اضافه کنیم که مرسدس بنز در نظر داشت از سال ۲۰۳۰ در بازارهایی که شرایط فراهم است، به یک برند تمام الکتریکی تبدیل شود. اما با توجه به تحولات بازار، احتمالاً این هدفگذاری نیز دستخوش تغییراتی خواهد شد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط