دوشنبه 18 تیر 1403 - 10:48

کد خبر 543351

جمعه 15 تیر 1403 - 13:05:27


هواداران استقلال نقل‌ و انتقالات را فراموش کردند!


ورزش 3/هرچند که هیئت‌مدیره استقلال پس از گذشت زمان طولانی، ترمیم و تکمیل شد، ولی چینش فعلی که توسط هلدینگ خلیج‌فارس صورت گرفته، با انتقادات زیادی همراه بوده است.
 دو روز پیش و پس از نزدیک به 21 ماه، بالاخره هیئت‌مدیره استقلال تکمیل شد و با سپری شدن مدت زمان طولانی، اعضای هیئت‌مدیره آبی‌ها به پنج نفر رسید.
آخرین باری که استقلال یک هیئت‌مدیره پنج‌نفره را تجربه کرده، مربوط به دوران مدیریت مصطفی آجورلو است که پرویز مظلومی، محمد مومنی، مجتبی عبداللهی و مهدی افضلی در تیم مدیریت استقلال برگزیده شدند که البته حجت کریمی یک ماه بعد جانشین عبداللهی شد.
پس از یک سال و با برکناری آجورلو، باشگاه استقلال جلسات خود را با سه یا چهار عضو هیئت‌مدیره برگزار می‌کرد و این مسئله تا روز چهارشنبه ادامه داشت؛ جایی که آبی‌ها با دو عضو جدید، هیئت‌مدیره خود را بستند. در حال حاضر، احمد شهریاری، مهدی افضلی، مهدی حیدرزاده، فرشید سمیعی و مصطفی کارخانه، پنج عضو هیئت‌مدیره باشگاه استقلال محسوب می‌شوند
نکته مهم این است که انتخابات صورت‌گرفته با انتقاداتی در فضای هواداری همراه بوده است. پیش از این نیز عنوان شده بود که احمد شهریاری به‌عنوان نماینده هلدینگ خلیج‌فارس، تمامی امور در باشگاه استقلال را در دست گرفته و حتی انتخاب سرمربی، کادر فنی و بازیکنان جدید نیز زیر نظر او صورت می‌گیرد و عملاً شاهد تشکیل یک هیئت‌مدیره تک‌نفره در استقلال هستیم.


البته باشگاه استقلال و مدیران این تیم می‌توانند با اعطای اختیارات بیشتر به فرشید سمیعی، روند تصمیم‌گیری تک‌قطبی در این باشگاه را تغییر دهند که با توجه به وضعیت موجود و علاقه هلدینگ و شخص شهریاری برای تسلط بر تمامی امور باشگاه، این فرضیه دور از ذهن به نظر می‌رسد.
به نظر می‌رسد که در حال حاضر، تمامی راه‌ها در باشگاه استقلال به احمد شهریاری ختم می‌شود و باید گفت که حتی پس از روی کار آمدن هلدینگ خلیج‌فارس و تغییرات صورت‌گرفته، این هیئت‌مدیره به هیچ وجه مورد پسند هواداران استقلال نیست و از چهره‌های مورد توجه و جالبی در تشکیل آن استفاده نشده است.
قطعاً عجیب‌ترین انتخاب صورت‌گرفته، حضور مصطفی کارخانه در میان مدیران استقلال است. فردی که تمام عمر ورزشی خود را صرف والیبال کرده و انواع و اقسام پست‌ها و مقام‌های مختلف را در این رشته بر عهده داشته و مشخص نیست که حضور یک چهره با سابقه کاملاً والیبالی، چه کمکی می‌تواند به تیم فوتبال استقلال داشته باشد.


این یک امر بدیهی است که استقلال یک باشگاه چندمنظوره با پشتیبانی از چند رشته مختلف مانند والیبال نیست که یک چهره والیبالی بخواهد در جمع مدیران آن حضور یابد. بدون شک مصطفی کارخانه که چند سال قبل صراحتاً درخصوص گرایشش به تیم پرسپولیس نیز مصاحبه کرده، کمتر از یک چهره فوتبالی و با سابقه بالا در استقلال و فوتبال کشور، می‌تواند به یکی از بزرگترین تیم‌های ایران و آسیا کمک کند.
هنوز مشخص نیست که انتخاب کارخانه به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره یکی از دو قطب اصلی فوتبال ایران، به چه منظور بوده و اگر قرار به انتخاب یک ورزشکار برای عضویت در مرکز تصمیم‌گیری‌های استراتژیک باشگاه استقلال بوده است، چرا از پیشکسوتان و بازیکنان خوش‌نام گذشته استقلال استفاده نشده است؟ بازیکنانی که هر یک، برای خود وزنه‌ای هستند و می‌توانند بار جدی را از روی دوش مدیریت استقلال بردارند و در نهایت خود تبدیل به سرمایه مدیریتی باشگاه بشوند.
البته انتقادها تنها متوجه مصطفی کارخانه نیست. مهدی افضلی از مهرماه 1400 و مهدی حیدرزاده از خرداد 1402 به هیئت‌مدیره استقلال اضافه شده‌اند ولی تاکنون هیچ‌کس، هیچ اثر مثبتی از این دو عضو هیئت‌مدیره استقلال مشاهده نکرده مگر اینکه این افراد تنها در مسائل اداری باشگاه دخالت کنند.
در شرایطی که عملکرد باشگاه استقلال در نقل‌وانتقالات مورد انتقاد طرفداران قرار گرفته است، انتخاب این نفرات برای هیئت‌مدیره جدید نیز، بحث‌های تازه‌ای را در محافل طرفداری آبی‌ها راه انداخته است. آن هم در شرایطی که خرید باشگاه توسط هلدینگ خلیج‌فارس، امیدواری‌های بسیاری را در جمع طرفداران پیش آورده بود. اما پس از برکناری علی خطیر که اقدامی علیه صدرنشینی و قهرمانی استقلال در رقابت‌های لیگ بود، دومین تصمیم کلان مدیریتی باشگاه نیز، به هیچ وجه در میان طرفداران جلب نظر نکرده و آن‌ها خواستار توضیح درباره این ترکیب و این چینش هستند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط