دوشنبه 18 تیر 1403 - 23:35
چه چیزی سوپرا را دوست داشتنی کرد
![](https://cdn.iina.ir//images/1403/04/15/f83ff057-fb68-4d24-aa34-0a095282b806.png)
/ نامهای بسیار کمی در صنعت خودروسازی وجود دارند که میراثی مانند نام «سوپرا» داشته باشند. تویوتا سوپرا MK4 بهطور گستردهای به عنوان اثری بزرگ در تاریخ تویوتا شناخته میشود و یکی از بهترین خودروهای اسپرت ژاپنی در تمام دورانها است. اما سوپرا خیلی قبل از سال ۱۹۹۳ شروع به ساختن شهرت افسانهای خود کرد. نسل اول سلیکا سوپرا جایی نبود که افسانه شروع شد. با وجود اینکه A40 Celica Supra خودرویی بود که پاشش سوخت الکترونیکی را آغاز کرد و شش سیلندر خطی را به عنوان نیروگاه اصلی سوپرا معرفی کرد، A40 Celica Supra تقریباً به اندازه مدل های قبلی خود چشمگیر نبود. تویوتا هنوز نمیدانست سوپرا چیست، اما کاملاً مطمئن بودند که میخواهند آن یک خودروی GT با حس و حال اسپرت و لوکس باشد.
نسل دوم با کد A60 در سال ۱۹۸۲ وارد بازار شد و این مدل را به قاتل فراری که ما با نسل Mk4 را در «سریع و خشمگین» میشناسیم نزدیکتر کرد. در واقع، سوپرای ۱۹۸۲ نیز یک قاتل فراری بود و در سال ۱۹۸۴ در تست اتومبیل و راننده در جستجوی بهترین خودروی وارداتی هندلینگ، فراری ۳۰۸ را شکست داد. نسل دوم سلیکا سوپرا با تیونینگ شاسی توسط مهندسان لوتوس، سیستم تعلیق مستقل عقب و یک پیشرانه DOHC شش سیلندر خطی مدرن شده در زیر کاپوت، عملکرد و خودروهای GT آن زمان را کاملاً در دید خود قرار داده و در عین حال قابلیت اطمینان و قابلیت استفاده را حفظ کرده است. و کاربردی که تویوتا به آن معروف است. سلیکا سوپرای ۱۹۸۲ این کار را به قدری خوب انجام داد که فرمول آن همه مدلهای سوپرا را که پس از آن دنبال میشد، آگاه کرد.
در حالی که نسل اول سلیکا سوپرا یک خودروی لوکس با بحران هویت بود، تویوتا شخصیت نسل دوم سوپرا را به دو پکیج تریم مختلف تقسیم کرد. سوپرا ۱۹۸۲ در تیپ L لوکس یا تیپ P متمرکز بر پرفورمنس عرضه شد. در حالی که L-type به خوبی از لوکس بودن استفاده می کرد، این نوع P بود که چارچوبی را برای Supra در آینده ایجاد کرد.
در مقایسه با نسل قبلی، سوپرای ۱۹۸۲ با سخت افزار بسیار بهتری کار می کرد. برای کمک به بخش هندلینگ، A60 Supra سیستم تعلیق عقب با بازوی نیمه مستقل را به همراه کمک فنرهای مک فرسون جلو دریافت کرد. سیستم تعلیق مدرن A60 Supra را در اطراف پیچها در مقایسه با نسل قبلی با محور عقب زندهتر و متعادلتر کرده است. تویوتا به عنوان مالک آن زمان جزئی از سهام لوتوس، از تمام منابعی که در اختیار داشت استفاده کرد تا سوپرا را به بهترین خودروی ممکن برای راننده تبدیل کند. به همین دلیل هم مسئولیت دینامیک شاسی سوپرا را به راجر بکر، مهندس شاسی اسپریت و الیزه، سپردند.
موتور ۵M-GE با حجم ۲.۸ لیتر DOHC شش سیلندر خطی سوپرا، مزیت دیگری برای رضایت راننده بود. در حالی که در ابتدا فقط ۱۴۵ اسب بخار قدرت داشت و تا سال ۱۹۸۶ به ۱۶۱ اسب بخار رسید، این نگرش موتور بود که آن را خاص کرد. این موتور در بالای ۴۰۰۰ دور در دقیقه زنده شد و به راننده نیاز داشت که برای استفاده حداکثری از آن فشار بیاورد. در حالی که A40 سوپرا سلیکا اصلی دارای یک موتور SOHC شش سیلندر خطی در زیر کاپوت بود، ۵M-GE در سوپرای ۱۹۸۲ جد واقعی و مدرنی بود برای مشهورترین موتورهای سوپرا که بعداً در خط تولید شد، از جمله ۷M-GTE و ۲JZ-GTE افسانه ای.
«سوپرا ماشینی بود برای زندگی کردن»
سوپرا ۱۹۸۲ با کنار گذاشتن میراث و شهرت اسپورت سوپرا برای یک دقیقه، خودرویی فوق العاده برای زندگی در مقایسه با رقبای آن زمان بود. با وجود حرکت در مسیر اسپرت تر، A60 سوپرا همچنان یک خودروی GT محسوب می شد. در نتیجه، معاصران آن نه تنها شامل خودروهای پرفورمنس مانند Z28 کامارو، پونتیاک فایربرد و مزدا RX-7 میشدند، بلکه شامل کروزرهای لوکس GT مانند پورشه ۹۲۸ و نیسان ۲۸۰ZX نیز بودند. سوپرای ۱۹۸۲ میتوانست از نظر عملکرد محض با همه آنها دست به گریبان شده و در عین حال تجربهای لوکس را ارائه دهد.
فضای داخلی سوپرای ۱۹۸۲ مکانی فوقالعاده بود که با تجهیزات داخلی با کیفیت احاطه شده بود. تجهیزاتی پرشمار که در آن زمان مدرن بود، از جمله کروز کنترل، شیشه های برقی، قفل های برقی، سیستم استریو و سیستم تهویه مطبوع با کیفیت که آن را به یک اتومبیل قابل استفاده برای مصارف روزانه تبدیل می کرد.
تزئینات داخلی و فرم بدنه منطقی و بدون اغراق قابل استفاده، سوپرای ۱۹۸۲ را به یک خودروی اسپرت خوب برای زندگی در مفهوم عملی تبدیل کرده است. با ترکیب این عوامل، اما سوپرا هنوز هم یک تویوتا بود و تمام مزایای آن را نیز به همراه داشت. در مدل معمولی تویوتا سوپرا، موتور ۵M-GE سوپرای ۱۹۸۲ از عملکرد دوام بینظیری برخوردار بود و تنها با چند مشکل مشترک جزئی حتی در نمونههای با مسافت پیموده شده بالا نیز همچنان به خوبی کار میکند . حتی در مورد قطعات مصرفی و روزمره موتور، ۵M-GE در بسیاری از خودروهای تویوتا استفاده شده است که پیدا کردن قطعات آسان و تعویض ارزان است، حتی بیش از ۴۰ سال پس از عرضه این موتور.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
چگونه لبران جیمز موفق شد صاحب بخشی از سهام باشگاه لیورپول شود؟
-
سر جنگل لرزید
-
احیای اعتماد؛ سرمایهای که پزشکیان آفرید
-
راز موفقیت انگلیس در پنالتیها؛ یک دیجی!
-
با این بازیکن نمیشود فندایک را اذیت کرد
-
صالح مصطفوی: به زودی با مجیدی در لیگ امارات همکاری می کنم
-
صحبت های عزیزی درباره لباس عجیب ریس جیمز؛ به سلیقه آدمها احترام بگذارید
-
گفت و گوی خداداد عزیزی و جواد خیابانی درباره حضور فوتبالیست ها در سیاست
-
انتقاد عزیزی از نحوه برخورد با مفسدان فوتبال
-
بخش جدید برنابئو؛ ۳۰۰ صندلی فقط برای میلیونرها
-
پرسپولیس: آماده برای شروع تمرینات
-
واکنش جالب زرینه به بازگشت دوباره به پرسپولیس
-
دستاوردهای باثبات و بازگشتناپذیر نیاز امروز ماست
-
عزیزی: تا 20 سال دیگر هم مثل رونالدو و مسی نمیآید
-
چهار نامزد گل برتر مرحله یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/04/18/8a9ebb97-ae98-4f1e-97fc-018deb4271a9.jpeg)
بازار دینار، سکه شد
دوشنبه 18 تیر 1403 - 22:15:00
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/04/18/cde5f852-1fde-4f42-8437-e4d3de95ae7a.jpeg)
خبر مهم درباره وام مسکن ملی
دوشنبه 18 تیر 1403 - 22:00:00
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/04/18/3eb10f0a-1930-41f1-9cf6-e85deeb1a514.jpeg)
نحوه محاسبه رهن و اجاره چگونه است؟
دوشنبه 18 تیر 1403 - 21:30:00
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/04/18/c7d16ae7-1dd9-49e1-9ffe-1d35d9e4eb5e.jpeg)
با پانزدهمین حراج سکه بیش از ۱۵ هزار سکه معامله شد
دوشنبه 18 تیر 1403 - 20:10:00
![news4](https://cdn.iina.ir//images/1403/04/18/7ac2f043-d965-4fb7-bb8b-00022323b23c.jpeg)
رونق معاملات به بازار مسکن بازگشت
دوشنبه 18 تیر 1403 - 20:20:00