یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 02:03

کد خبر 546003

یک‌شنبه 17 تیر 1403 - 16:01:00


سوپر اسپرت برقی و جذاب برند نوپای چینی معرفی شد


/ شیائوپنگ از سدان جدید مونا M03 پرده برداری کرد. این خودرو که در آن روی مباحث آیرودینامیک به طور ویژه تمرکز شده، از یک پیشرانه تمام الکتریکی بهره می‌برد. به گفته کمپانی چینی این خودرو آیرو دینامیک‌ ترین اتومبیل جهان بوده و با یک بار شارژ می‌تواند تا ۶۲۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

نام به نوعی از تسلا مدل ۳ برگرفته شده؛ در واقع کمپانی چینی با انتخاب این نام خواسته بگوید که محصول جدیدش رقیب مستقیم مدل ۳ به حساب می‌آید. همانطور که قبلاً به اطلاعتان رسانده‌ایم، نام سری جدید مونا از عبارت Made of New AI اقتباس شده است.‌ با توجه به این موضوع می‌تواند حدس زد که در محصولات این سری قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مورد تاکید خواهد بود.

ابعاد شیائوپنگ مونا M03
شیائوپنگ مونا M03 طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۷۸۰، ۱۸۹۶ و ۱۴۴۵ میلیمتر دارد و فاصله محوری آن به ۲۸۱۵ میلی‌متر می‌رسد. با چنین ابعادی، این خودرو در کلاس سدان‌ های کامپکت طبقه‌بندی می‌شود. به گفته شیائوپنگ صندوق بار این سدان برقی ۶۲۱ لیتر حجم دارد که رقم بالایی است. برای مقایسه باید گفت شاسی بلندهای سایز متوسط صندوقی با حجمی مشابه دارند. برای سهولت استفاده، درب صندوق برقی بوده و راننده می‌تواند زاویه باز شدن آن را تنظیم کند.

در حال حاضر سکان هدایت دپارتمان طراحی شیائوپنگ در دست خوان ما لوپز است. شاید بدانید این طراح برجسته جهانی سابقه حضور در برندهای بزرگی را دارد که یکی از آنها فراریست. این طراح بزرگ در سال ۲۰۱۸ توسط بی وای دی جذب شد و سپس در سال ۲۰۲۰ به چانگان پیوست. البته باید به این نکته اشاره کنیم که آقای لوپز چند هفته است که به استخدام شیائوپنگ درآمده، از این رو خیلی بعید است که نقشی در طراحی مونا M03 داشته باشد. در هر حال به گفته آقای خوان ما، این سدان برقی یک خودروی زیبا برای افراد جوان است و در نمای ظاهری المان‌های یک طراحی هوشمند را دارد.

آیرودینامیکی پیشرفته
بدون تردید شاخص‌ترین ویژگی نمای ظاهری شیائوپنگ مونا M03 چراغ‌های اصلی T شکل آن هستند. این چراغ‌ها در حقیقت متشکل از ۳۰۰ چراغ ال ای دی بوده و می‌توانند در تاریکی شب تا ۱۵۰ متر از مسافت پیش رو را روشن کنند. تازه‌ترین محصول شیائوپنگ از بدنه سیال برخوردار است. این کمپانی تاکید می‌کند مونا M03 بیش از صد ساعت را در تونل باد سپری کرده تا عملکرد آن در برابر جریان هوا به دقت توسط مهندسان بررسی شود. این خودرو ضریب درگی برابر با ۰.۱۹۴ دارد.

آنطور که شیائوپنگ اعلام کرده، آزمایش در تونل باد باعث شده مهندسان در ۱۵ نقطه از بدنه تغییراتی را اعمال کنند. این تغییرات و بهینه‌سازی‌ها با کاهش ضریب درگ به اندازه ۰.۰۸۵، برد حرکتی را تا ۶۰ کیلومتر افزایش داده است.

در حال حاضر تنها تصاویر نمای بیرونی از شیائوپنگ مونا M03 منتشر شده و خبری از عکس‌های داخل کابین نیست. با وجود این برخی نشریات گزارش کرده‌اند که داشبورد این خودرو شامل فقط یک نمایشگر بزرگ مرکزی می‌شود و در پشت فرمان دو شاخه از نمایشگر جداگانه استفاده نشده است. این نشریات از امکان سفارش نمایشگر مستقل برای سرنشینان عقب خبر داده‌اند.

مشخصات فنی شیائوپنگ مونا M03
طبق اطلاعات موجود شیائوپنگ مونا M03 با دو پیشرانه ۱۸۸ و ۲۱۵ به فروش می‌رسد. این پیشرانه‌ ها توسط باتری لیتیوم آهن فسفات ساخت بی وای دی تغذیه می‌شوند. در رابطه با ظرفیت باتری حرفی به میان نیامده، اما می‌دانیم که بسته به تیپ امکان پیمایش ۵۱۵ و ۶۲۰ کیلومتر مسافت وجود دارد. شیائوپنگ مونا M03 قیمتی زیر ۲۰۰ هزار یوان خواهد داشت. این رقم با نرخ روز ارز معادل ۲۷۴۰۰ دلار یا ۱.۷ میلیارد تومان می‌شود. عرضه این سدان الکتریکی برای ماه آگوست برنامه‌ریزی شده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط