یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 01:11

کد خبر 546443

یک‌شنبه 17 تیر 1403 - 20:33:00


پدرشوهرم فوت کرده است و شوهرم الگو ندارد  


خراسان/ خانمی 25 ساله هستم. 5 سال است ازدواج کرده‌ام، همسرم خیلی دهن بین است و هر چه خانواده‌اش بگویند به حرف آن‌ها گوش می‌دهد تا حدی که برای کوچک‌ترین مسائل زندگی ما اظهار نظر می‌کنند و او حتی اجازه مخالفت هم ندارد؛ مثلا وقتی به خانه آن‌ها می‌رویم باید چند روزی آنجا بمانیم چون او نمی‌تواند به آن‌ها «نه» بگوید و به خانه خودش برگردد. مشکل اینجاست که پدر همسرم فوت شده و مردی در آن خانه نیست که برایش الگو شود و او از مادر و خواهرانش تبعیت می‌کند و اخلاق زنانه دارد. این موضوع خیلی مرا اذیت می‌کند. دیگر تحمل چنین شرایطی را ندارم.
پاسخ مشاور:
با توجه به مسئله‌ای که مطرح کرده‌اید، این که شرایط برای شما غیرقابل تحمل شده‌ باشد کاملا قابل درک است چون میزان استقلال هرکدام از زوجین و آمادگی برای جدا شدن از خانواده می‌تواند نقش زیادی در رضایت زناشویی داشته باشد. از آن جا که عوامل زیادی می‌تواند در ایجاد استقلال مشکل ایجاد کند، برای حل این مشکل نیاز است که بررسی‌های دقیق‌تری صورت گیرد و عواملی که در ایجاد این وابستگی و تاثیرپذیری از خانواده نقش دارد بهتر شناسایی شود؛ برای مثال اگر این مسئله متاثر از فوت پدر و ایجاد مسئولیت‌هایی برای همسر شما در قبال خانواده است، می‌توان با توافقی دوطرفه میزان زمانی که برای انجام این مسئولیت‌ها باید صرف شود و چگونگی آن را مشخص کرد، اگر ناشی  از نبود اعتماد به توانایی‌ها و تصمیم‌های فردی باشد می‌توان با کمک به ایشان برای شناخت توانایی‌ها و اعتماد به تصمیم‌های فردی، به حل این مشکل کمک کرد و همچنین دیگر موارد احتمالی که ممکن است در این مسئله نقش داشته باشند.
شرایط خودتان را بررسی کنید
از طرف دیگر برای بهتر فهمیدن این مشکل نیاز است که شما هم به مسائلی توجه کنید، مواردی از این قبیل که این گذراندن زمان با خانواده توسط همسرتان برای شما چه معنایی دارد و چه حسی ایجاد می‌کند، انتظارات شما از همسرتان در این باره چیست و چگونه این انتظارات را با ایشان مطرح می‌کنید، از نظر شما این مسئله چه آسیبی به ارتباط‌تان وارد کرده و مسائلی از این دست. برای بررسی دقیق‌تر مواردی که گفته شد، توصیه می‌شود که حتما به صورت حضوری به مشاور خانواده یا روانشناس (با تخصص زوج درمانی) مراجعه کنید.
نویسنده : فهیمه ملکی روانشناس بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط