یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 11:55

کد خبر 546911

دوشنبه 18 تیر 1403 - 09:53:23


نگاهی به عملکرد کشتی در ۳ دهه اخیر المپیک


فارس/کشتی در طول ۳۰ سال گذشته در بازی‌های المپیک فراز و نشیب زیادی داشته اما بهترین نتیجه به دست آمده در المپیک ۲۰۱۲ لندن بود.
در حالی که کمتر از ۲۰ روز به المپیک پاریس زمان باقیمانده، کشورهای مختلف پیش‌بینی‌هایی درباره کسب مدال و اهداف خود در این بازی‌ها ارائه کردند. اگرچه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در این بین اهداف و پیش‌بینی خود را رسانه‌ای نکرده اما کشتی یکی از رشته‌هایی است که چشم همه مسئولان به مدال این رشته در بازی‌های پاریس است.

در زیر نگاهی به تعداد مدال‌های کشتی در چند المپیک اخیر می‌اندازیم:

المپیک ۲۰۲۰ توکیو: یک طلا، یک نقره و ۲ برنز

در کشتی بازی‌های ۲۰۲۰ توکیو محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم تنها طلایی کشتی بود. حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم آزاد نقره گرفت، هادی ساروی در ۹۷ کیلوگرم فرنگی و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم آزاد برنز کسب کردند.

المپیک ۲۰۱۶ ریو: یک طلا، یک نقره، ۳ برنز

در این دوره حسن یزدانی در وزن ۷۴ کیلوگرم تنها طلایی ایران در کشتی بود. کمیل قاسمی در ۱۲۵ کیلوگرم به مدال نقره رسید. سعید عبدولی و قاسم رضایی در فرنگی و حسن رحیمی در آزاد به مدال برنز دست یافتند.

المپیک ۲۰۱۲ لندن: ۴ طلا، یک نقره و یک برنز

بی شک یکی از دوران اوج کشتی در المپیک لندن است که شاید هیچ وقت تکرار نشود. کاروان کشتی آزاد و فرنگی ۴ طلا، یک نقره و یک برنز کسب کرد. این المپیک همچنین با درخشش فرنگی‌کاران کشورمان همراه بود جایی که حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی موفق به کسب مدال طلا شدند. کمیل قاسمی در کشتی آزاد نیز تک مدال طلا را داشت. صادق گودرزی و احسان لشگری نیز موفق به کسب مدال‌های نقره و برنز شدند.

المپیک ۲۰۰۸ پکن: یک برنز
بدترین نتیجه کاروان ایران در المپیک و همین طور کشتی در این دوره رقم خورد. در این بازی‌ها مراد محمدی در کشتی آزاد وزن ۶۰ کیلوگرم مدال برنز را کسب کرد. در این دوره مدعیانی همچون حمید سوریان، فردین معصومی، مهدی تقوی، میثم مصطفی جوکار و قاسم رضایی در کشتی آزاد و فرنگی موفق به کسب مدال نشدند.

المپیک ۲۰۰۴ آتن: ۲ نقره و یک برنز

در این دوره کشتی مدال طلا نداشت. مسعود مصطفی جوکار و علیرضا رضایی نقره گرفتند. علیرضا حیدری نیز به مدال برنز دست یافت.

المپیک ۲۰۰۰ سیدنی: یک طلا

در این دوره از بازی‌ها کشتی فقط یک مدال طلا کسب کرد که علیرضا دبیر موفق به کسب آن شد. امیررضا خادم در این دوره پرچمدار بود و نتوانست به مدال دست پیدا کند.

المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا: یک طلا، یک نقره و یک برنز

حاصل نتیجه کل کاروان ایران در المپیک آتلانتا فقط ۳ مدال بود که همه آنها در کشتی آزاد کسب شد. رسول خادم طلا، عباس جدیدی نقره و امیررضا خادم به مدال برنز دست پیدا کردند.

المپیک ۱۹۹۲ بارسلون: یک نقره، ۲ برنز

در این دوره نیز کاروان ایران ۳ مدال کسب کرد که هر ۳ در کشتی کسب شد. عسکری محمدیان (نقره)، رسول خادم و امیررضا خادم (برنز) مدال‌آوران ایران در این دوره بودند. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط