چهارشنبه 04 مهر 1403 - 16:58

کد خبر 547068

دوشنبه 18 تیر 1403 - 12:50:00


نگران آسیب‌های اعتیاد برادرزن آینده‌ام روی زندگی‌ام هستم


خراسان/ پسری هستم که عاشق دختری تحصیل‌کرده شدم. در تحقیقات متوجه شدم که برادرش اعتیاد دارد. می‌ترسم اعتیاد برادرزن آینده‌ام روی زندگی من تاثیر منفی بگذارد. راهنمایی کنید.
پاسخ مشاور:
مخاطب محترم، متاسفانه ما اطلاعات دقیقی از ویژگی‌های دختر موردعلاقه‌تان نداریم مثل میزان تشابه یا اختلاف شما از نظر فرهنگی، مالی، اعتقادی، تحصیلی، میزان آشنایی شما با ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی و ... . در صورتی که در دیگر ملاک‌ها نگرانی خاصی ندارید و صرفا نگرانی شما همین موضوع یعنی اعتیاد برادرش است، توجه شما را به چند نکته اساسی درباره این موضوع جلب می‌کنم.
اعتیادش صنعتی است یا سنتی؟
در ابتدا بهتر است از نوع، میزان و مدت اعتیاد ایشان اطلاعاتی داشته باشید. به‌طور قطع می دانید که اعتیاد به مواد صنعتی مشکلات شدیدتری برای خود فرد و اطرافیان ایجاد می‌کند. بنابراین با آگاهی و آمادگی بیشتری با مسئله برخورد خواهید کرد.
آیا می‌توانید او را بپذیرید؟
نکته بعدی نگرش و طرز تلقی شما درباره فرد معتادی است که با یک رابطه سببی به او وصل می‌شوید. نگرش شما همواره درباره یک فرد معتاد چه بوده است؟ فردی که نیازمند کمک و رفتار محترمانه ماست یا معتاد را همواره باید تنها گذاشت، تحقیر و طرد کرد تا بالاخره به خود بیاید و اعتیاد را کنار بگذارد؟ بهتر است بدانیم افراد معتاد در مقابل نگاه تحقیرآمیز و سرزنش‌کننده دیگران بیشتر به مواد پناه می‌برند تا رنج و ناراحتی خود را فراموش کنند. بنابراین در صورت اقدام به ازدواج، پذیرش ایشان به عنوان برادر همسرتان قدم اول در کنار آمدن با این مسئله است. آن وقت نگران قضاوت و دید دیگران نیستید و در ضمن تلاشی هم برای پنهان کردن یا دوری از برادر خانم‌تان نخواهید داشت و این مسئله کمتر روی رابطه شما و همسرتان تأثیر خواهد داشت.
خانواده آن دختر را بررسی کنید
نکته بعدی رفتار و مدیریت رابطه از جانب دختر موردعلاقه‌تان است. در روان شناسی ما در روابط خود با دیگران مرزهای مشخصی داریم و در افراد سالم مرز اعضای خانواده درهم تنیده و آشفته نیست بلکه اعضای خانواده دارای فردیت جدا هستند و مشکلات اعضای خانواده باعث به‎هم ریختگی و نابه سامانی زندگی افراد نمی‌شود. این توضیحات یعنی در عین حال که اعضای خانواده درباره مشکلات عضو دیگر نگرش همدلانه و حمایتگرانه دارند اما اجازه نمی‌دهند مشکلات آن عضو باعث آشفتگی زندگی خودشان شود و مدیریت روابط و مرزبندی درستی را اعمال می کنند. در پایان، حتما نظر خانواده خودتان را هم جویا شوید و با آن‌ها هم مشورت داشته باشید تا منطقی‌ترین تصمیم گرفته شود.

نویسنده : زهره حسینی | ‌ مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌طباطبایی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط