یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 11:30

کد خبر 547272

دوشنبه 18 تیر 1403 - 14:01:00


معرفی موتورسیکلت «یاماها تریسر ۹۰۰ GT پلاس»


/ مدل جدید یاماها تریسر ۹۰۰ پلاس همانطور که از نامش پیداست، یک تریسر GT با سطح کیفیت بیشتر، تجهیزات و فناوری بالاتر است و در حال حاضر یکی از بهترین موتورهای همه‌کاره بازار جهان محسوب می‌شود.

بررسی طراحی
تریسر ۹۰۰ از زمان عرضه نسخه اصلی در سال ۲۰۱۵، به عنوان یک نمونه اسپرت-تورینگ بزرگتر از موتورسیکلت پر قدرت MT-09 یاماها، داستانی از سلسله موفقیت و بهبودهای مکرر بوده است. این موتورسیکلت به دلیل نشاط‌انگیز بودن، تطبیق‌ پذیری و ارزش بالا نسبت به قیمت، به پرفروش‌ترین محصول در اروپا تبدیل شده است. تریسر ۹۰۰ به طور پی در پی به‌روز شده و بهبود یافته و اکنون نسخه “پلاس” کیفیت و فناوری بیشتری ارائه می‌دهد.

علاوه بر صندوق بار، صفحه نمایشگر بلند، گرمکن دستگیره و دنده معکوس که در مدل GT حضور دارند، نسخه Plus رنگ و صندلی جدید، صفحه نمایشگر و کلیدهای متفاوت و همچنین کروز کنترل راداری و سیستم ترمز کمکی را به لیست امکانات خود اضافه می‌کند. به طور خلاصه، هیچ چیز کم ندارد. با این حال، موفقیت واقعی در طراحی آن است بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

بررسی وضعیت نشستن راکب
موقعیت نشستن راکب تقریباً نسبت به تریسر ۹۰۰ بدون تغییر است و با توجه به ترکیب حالت اسپرت تورینگ قائم با پایه‌های سبک‌وزن موتورسیکلت رودستر، ایرادی در این زمینه به ذهن ما نمی‌رسد.

اگرچه تریسر ۹۰۰ پلاس حدود ۳ کیلوگرم سنگین‌تر از GT است، اما همچنان ۲۰ کیلوگرم از موتورسیکلت تورینگ پرچم‌دار قبلی خود یعنی FJR1300 کمتر وزن دارد. پلاس همچنین دارای صفحه نمایش قابل تنظیم ضخیم‌تر و پهن‌تری است که محافظت بیشتری را ارائه می‌دهد و کمتر از GT دچار لرزش باد می‌شود. صندلی نیز ارتقاء یافته و از کیفیت بالاتری برخوردار شده است. علاوه بر آن، کل وضعیت راکب، میله فرمان، جاپایی، صندلی و… قابل تنظیم است که نشیمن را با افراد مختلف هماهنگ می‌کند.

بررسی کاربردپذیری
به عنوان یک اسپرت-تورینگ راحت با تمام تجهیزات قابل تصور (از گرمکن دستگیره تا صفحه نمایش قابل تنظیم و کروز کنترل راداری) همه چیز در وجود دارد. همچنین به لطف انجین سه سیلندر پر قدرت CP3، دنده معکوس و هندلینگ و ترمزهای عالی و چابک، به عنوان یک موتور اسپرت سرگرم‌کننده برای روزهای آفتابی نیز عملکرد خوبی دارد. با این حال، این موتورسیکلت همچنین به اندازه کافی “زیبا”، باریک، قابل مدیریت و چابک است که به وسیله نقلیه عالی برای شهر تبدیل شود، اگرچه ممکن است بخواهید صندوق بار را با باکس اختیاری جایگزین کنید.

حتی می‌تواند برای افراد نسبتاً تازه‌وارد در مقایسه با موتورسیکلت‌های تورینگ سنگین وزن، یک موتورسیکلت مطلوب و بدون ترس باشد. به طور کلی، به جز داشتن لاستیک‌های آج‌دار و توانایی رفتن به آفرود، به سختی می‌توان چیزی را تصور کرد که تریسر ۹۰۰ GT+ جدید نتواند انجام دهد.

بررسی مشخصات فنی
یکی از زمینه‌های فوق‌العاده که تریسر + GT 900 به آن می‌بالد، موتور سه سیلندر پرشور، پر از شخصیت و کارآمد آن بوده است. GT+، مانند GT قبلی، جدیدترین نسخه ۸۹۰ سی‌سی را دریافت می‌کند که اکنون با استاندارد یورو ۵ مطابقت دارد و ۱۱۹ قدرت، شیفتر دنده ارتقا یافته و چهار حالت ارایه می‌دهد. این حالت‌ها شامل Sport، Street، Rain و Custom هستند که همگی از طریق داشبورد TFT و کلیدهای جدید به راحتی قابل دسترسی هستند.

این موارد برای جاده بیش از حد کافی و بسیار سرگرم‌کننده به نظر می‌رسد. اگرچه می‌توانیم درک کنیم چرا کسانی که به موتورسیکلت‌های اسپرت-تورینگ بزرگتر و سنگین‌تر عادت دارند، ممکن است فکر کنند که به چیز بیشتری نیاز خواهند داشت. تنظیمات ترمز استاندارد نیز عالی است و البته توسط سامانه ABS و اولین سیستم ترمز متحد راداری یاماها یا به عبارت دیگر UBS پشتیبانی می‌شود. هنگامی که کروز کنترل راداری فعال است، این سیستم می‌تواند در صورت لزوم با کارکرد خودکار هر دو ترمز را فعال و از تصادف یا انحراف جلوگیری کند.

بررسی رانندگی و هندلینگ
به لطف ترکیبی از فرمان‌ پذیری مناسب و هندلینگ ذاتی موتورسیکلت پایه MT-09 به همراه سال‌ها پالایش و اضافه شدن سیستم تعلیق نیمه فعال دو حالته “KADS” برای GT، سواری و هندلینگ تریسر GT+ جدید تقریباً بی عیب و نقص است. فرماندهی بسیار فوری، چابک و در عین حال به اندازه کافی امن است. قابلیت کنترل، به لطف وزن نسبتاً سبک یاماها، بهتر از اکثر موتورسیکلت‌ها حس می‌شود.

اما تنها شکایتی که می‌توانیم مطرح کنیم این است که همه این‌ها قبلاً در نسخه GT با قیمت تقریباً دو هزار پانصد دلار کمتر، تقریباً بی عیب و نقص بود و الان نکته جدیدی به این مورد اضافه نشده است.

تجهیزات و امکانات یاما تریسر ۹۰۰ جی تی پلاس
با توجه به صفحه نمایش قابل تنظیم، باکس بار، گرمکن دستگیره ۱۰ حالته، سیستم تعلیق نیمه فعال، حالت‌های رانندگی و شیفتر معکوس که قبلاً در GT به صورت استاندارد موجود بودند، لیست کردن آنچه تریسر ۹ GT+ جدید ندارد آسان‌تر خواهد بود. به هر حال صفحه نمایش و شیفتر دنده معکوس در اینجا بهبود یافته‌اند.

علاوه بر این، نسخه پلاس همچنین رنگ و صندلی باکیفیت و از همه چشمگیرتر، یک داشبورد TFT هفت اینچی جدید و با کلیدهای متفاوت و آسان برای استفاده را دریافت می‌کند که کار با آن لذت‌بخش است. اتصال بلوتوث برای تلفن و ناوبری ماهواره‌ای یک گام بزرگ نسبت به سیستم کلاستر و کلیدهای دوقلو آزاردهنده نسخه Gt Tracer استاندارد محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری
تریسر GT 900 موتورسیکلت درخشانی است و سرگرم‌ کننده‌ تر از اکثر رقبای سنگین وزن خود عمل می‌کند. GT+ جدید به معنای واقعی کلمه با ویژگی‌های ممتاز، تجهیزات بهبود یافته و فناوری مدرن به‌ ویژه کروز کنترل راداری جدید و سیستم ترمز کمکی، به نقاط قوت این خانواده از محصولات یاماها می‌افزاید و به این ترتیب، تقریباً همه چیز مورد انتظار را ارایه می‌دهد. در مورد معایب هم اگر واقعا وجود داشته باشند، باید اشاره کرد که در مدل پلاس، یاماها تریسر ۹ دیگر آن موتورسیکلت همه‌کاره ارزان‌قیمت نیست که قبلاً بود و ممکن است و همین مورد رقابت‌ پذیری آن با رقبا را کاهش می‌دهد. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط