یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 13:55

کد خبر 547339

دوشنبه 18 تیر 1403 - 14:23:00


فیاض زاهد: تلاش کنیم آشتی، گفت‌وگو و مفاهمه ملی اتفاق بیفتد


جماران/ پایگاه خبری جماران: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه گفتمان اصلی پزشکیان «عدالت» است، گفت: تکیه بر دو محور داخلی و خارجی می‌تواند در اولویت برنامه‌های ایشان باشد. در کنار آن سیاست فرهنگی و اجتماعی آقای دکتر پزشکیان در ارتباط با برداشتن محدودیت‌ها در حوزه فیلترینگ و همین طور رابطه توأم با عزت و احترام با زنان و بانوان ایران، جزء اصول، راهبردها و تعهداتی است که در انتخابات داده است. نکته دیگر یک نوع همگرایی و اجماع سیاسی و ملی در حوزه سیاست داخلی خواهد بود. به هیچ وجه آقای پزشکیان علاقه‌مند به گسترش دعواها و مجادلات نیست.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با فیاض زاهد را در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما اولویت‌های دولت آقای پزشکیان چیست؟

فکر می‌کنم در صحبت‌های خود آقای پزشکیان هم این مطرح بود که گفتمان اصلی ایشان برای انتخابات، گفتمان «عدالت» بود. البته این عدالت می‌تواند عدالت توزیعی در توزیع ثروت ملی برای همه دهک‌ها، گروه‌ها، قومیت‌ها و بخش‌های مختلف کشور باشد. دوم یک سازوکار علمی، مشارکت‌جویانه و مسئولیت‌آفرین در راستای کاهش فقر، بازپروری توان پول ملی ایران و در بخش خارجی که مرتبط با این موضوع هست، مذاکرات بین‌المللی برای حل و فصل سریع مسأله تحریم‌ها است.

انتخاب پزشکیان به این معنا نیست که دستمان را در برابر دولت‌های غربی بالا ببریم

حل بخشی از مسأله بزرگ شکاف اقتصادی، توزیع بی‌عدالتی، گسترش فقر، نزدیک شدن دهک‌های پنج و شش و هفت به دهک‌های پایین و کاهش بیش از 30 درصد اقتصاد ایران بر می‌گردد به نزاع‌ها و مشکلاتی که در خصوص تحریم‌ها رخ داده و طبیعی است که انتخاب آقای دکتر پزشکیان به این معنا نیست که ما الآن دستمان را در برابر دولت‌های غربی بالا ببریم. چرا که مسئول اول خروج دولت‌های غربی از برجام، آمریکا بود و بعد هم شاید مصوبه اقدام راهبردی مجلس؛ یعنی تندروهای دو طرف کار را تمام کردند.

به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌های جدی آقای پزشکیان، ضمن هماهنگی‌های داخلی با ارکان اصلی نظام، مشورت و گرفتن یک طرح راهبردی قابل قبول، این است که بتواند با ظرفیتی که در تیم سیاست خارجی با رهبری دکتر جواد ظریف دارد، برای یک مذاکرات حرفه‌ای و جامع اقدام کند؛ مطابق آنچه که در برجام شاهد بودیم. تا مسأله تحریم‌ها رفع شود یا در بخش‌های مهمی تعدیل شود و یک انتظار روانی در جامعه ایجاد کند که افق روشن‌تر است و این خودش در اقتصاد ایران بار مثبت خواهد داشت.

به هیچ وجه پزشکیان علاقه‌مند به گسترش دعواها و مجادلات نیست

یعنی تکیه بر دو محور داخلی و خارجی می‌تواند در اولویت برنامه‌های ایشان باشد. در کنار آن سیاست فرهنگی و اجتماعی آقای دکتر پزشکیان در ارتباط با برداشتن محدودیت‌ها در حوزه فیلترینگ و همین طور رابطه توأم با عزت و احترام با زنان و بانوان ایران، جزء اصول، راهبردها و تعهداتی است که در انتخابات داده است. نکته دیگر یک نوع همگرایی و اجماع سیاسی و ملی در حوزه سیاست داخلی خواهد بود. به هیچ وجه آقای پزشکیان علاقه‌مند به گسترش دعواها و مجادلات نیست.

 همه سیاست‌های ملی ما باید در جهت تحقق پیوند یا آشتی مجدد با گروه‌های به حاشیه رفته یا عامدانه خود را به حاشیه رانده باشد

کشور به شدت در سال‌های اخیر با کمبودهای بنیادین روبرو شده و ما برای حل و فصل آنها به همه ظرفیت و توان ملی نیازمند هستیم و آقای پزشکیان قطعا دست دوستی و مودت را به سوی رقبا و حتی مخالفین خودش دراز می‌کند. از آن مهم تر، پیام ایشان به طور روشن تواضع، فروتنی و احترام به آن 60 درصدی است که در دور اول انتخابات شرکت نکردند و اعتراض خودشان را به شکلی به گوش مقامات این کشور رساندند. همه سیاست‌های ملی ما باید در جهت تحقق پیوند یا آشتی مجدد با گروه‌های به حاشیه رفته یا عامدانه خود را به حاشیه رانده باشد.

یعنی ما باید به صورت جدی تلاش کنیم که مجددا یک آشتی، گفت‌وگو و مفاهمه ملی بین همه ایرانیان اتفاق بیفتد. یک بخشی از این آشتی با ایرانیان خارج از کشور است. زمینه‌های مسافرت، بازگشت و سرمایه‌گذاری آنها در ایران را باید به صورت جدی و بنیادی فراهم کنیم.

نکته دیگر اینکه آقای پزشکیان در تحقق برنامه‌هایش آدم جدی و دارای یک اصولی است. قطعا به صورت جدی و بنیادی برای رفع آن موانع اقدام خواهد کرد و چنانچه با مشکلاتی در این حوزه روبرو باشد، با صداقت با مردم ایران در میان خواهد گذاشت.

از ساعات اولی که نتیجه انتخابات اعلام شد، شاهد بودیم که بازار بورس سبز رنگ شد و حتی قیمت‌های طلا و دلار هم واکنش نشان دادند و کاهشی شدند. ارزیابی شما در خصوص این تغییر شاخص‌های اقتصادی پس از انتخاب آقای دکتر پزشکیان چیست؟

بازار باهوش است و نبض بازار تحولات را زودتر از جامعه احساس می‌کند. انتخاب آقای پزشکیان یک پیام روشن دارد مبنی بر اینکه دولت پزشکیان دولت کاهش منازعه و دعوا هم در حوزه داخلی و هم حوزه خارجی است. معنای این حرف آن است که برای اقتصاد و بازار ایران فرصت‌های مناسبی در انتظار هست و این خودش منجر به واکنش مثبت می‌شود.

کسانی احتمالا وارد چرخه مدیریتی کشور می‌شوند که اهل توهم و رؤیا نیستند

همچنین تیمی که در کنار آقای پزشکیان برای بازار سرمایه دارند مطرح می‌شوند، نوعی اطمینان‌آفرینی به همراه دارد در خصوص سیاست تنش‌زدایی که عامل اصلی برخی از مشکلات در حوزه اقتصادی است. نکته بعدی این است که مدیریتی که آقای پزشکیان از آن بهره می‌برد یا مدیریتی که از پزشکیان حمایت می‌کند، سابقه اداره کشور دارد؛ معنایش کهنسالی نیست و معنایش آن است که کسانی احتمالا وارد چرخه مدیریتی کشور می‌شوند که اهل توهم و رؤیا نیستند و بازار به خوبی این را حس می‌کند.

شاهد بودیم که آقای جلیلی هم به دیدار آقای پزشکیان رفت و آقای پزشکیان گفت که ما حاضر هستیم برنامه‌های شما را بشنویم. نظر شما در این خصوص چیست؟

این کار قشنگی بود که آقای جلیلی انجام داد؛ یک کار اخلاقی بود و مورد ستایش است. رفتار آقای پزشکیان هم اخلاقی و توأم با احترام است. در دنیای سیاست از این تعارفات به همدیگر زیاد می‌کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط