یک‌شنبه 15 مهر 1403 - 20:16

کد خبر 548091

سه‌شنبه 19 تیر 1403 - 01:20:05


مودی: سفر به مسکو دوستی هند و روسیه را بیش از پیش تقویت می‌کند


ایرنا/

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، نخست وزیر هند که برای اولین بار از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین برای یک سفر دو روزه وارد مسکو شده است، در اقامتگاه ریاست جمهوری روسیه در نوو-اوگاریوو با پوتین دیدار کرد.

مودی پس از این دیدار در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: از رئیس جمهور روسیه که امشب در نوو-اوگاریوو میزبان من بود، تشکر می‌کنم.

نخست‌وزیر هند با بیان اینکه مشتاقانه منتظر آغاز گفت وگوهای رسمی هستم، تاکید کرد: بدون شک این گفت وگوها به تقویت بیش از پیش دوستی بین هند و روسیه کمک خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری تاس، نخست‌وزیر هند روز دوشنبه برای یک سفر ۲ روزه وارد روسیه شده است.

بعد از ورود مودی به مسکو، پوتین و نخست‌وزیر هند در یک محیط غیررسمی در اقامتگاه ریاست جمهوری روسیه در نوو-اگاریوو با یکدیگر ملاقات کردند.

قرار است امروز (سه‌شنبه) مذاکرات رسمی هیات‌های دو کشور برگزار شود و انتظار می‌رود در جریان این مذاکرات، طرفین بر روی دستور کار اقتصادی، همکاری در بخش انرژی، تجارت و همچنین تولید و عرضه کودهای شیمیایی تمرکز کنند.

راندیر جیسوال سخنگوی وزارت خارجه هند پیش تر اعلام کرده بود که مودی روز سه‌شنبه همچنین با نمایندگان مهاجران هندی در روسیه دیدار و از غرفه نمایشگاه شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه (روس اتم) نیز بازدید خواهد کرد.

به گزارش ایرنا ، وینای کواترا قائم مقام وزارت خارجه هند روز جمعه گفت که همکاری‌های دفاعی بخش مهمی از روابط دوجانبه هند و روسیه است و سران ۲ کشور در دیدار آتی خود در این باره گفت‌ وگو خواهند کرد.

کواترا با بیان اینکه وزرای دفاع روسیه و هند همواره در مورد همکاری‌های نظامی با یکدیگر در تماس هستند، اظهار کرد: همکاری دفاعی میان دهلی نو و مسکو بخش بسیار مهمی از مشارکت راهبردی ممتاز ما است.

وی افزود که نخست وزیر هند در سفر هفته آینده خود به مسکو و در دیدار با رئیس جمهور روسیه در این باره گفت‌ وگو خواهد کرد.

کواترا در مورد قراردادهای تسلیحاتی روسیه و هند از جمله فروش سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ روس به دهلی‌نو نیز گفت که قصد ندارد جزئیات گفت‌ وگو در این زمینه را مطرح کند اما تاکید کرد: تحویل اس-۴۰۰ یکی از ارکان مشارکت دفاعی ۲ کشور است.

وزارت خارجه هند اعلام کرده است که مودی ۸ و ۹ ژوئیه (۱۸ و ۱۹ تیر ماه) بنا به دعوت پوتین یک سفر کاری به مسکو خواهد داشت. وی قرار است در این سفر در بیست و دومین نشست سالانه سران هند و روسیه شرکت کند.

بر اساس این گزارش، سران ۲ کشور قرار است در این دیدار تمام ابعاد روابط هند و روسیه را بررسی کرده و درباره تحولات منطقه‌ای و جهانی تبادل نظر کنند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط