چهارشنبه 04 مهر 1403 - 10:59

کد خبر 548898

سه‌شنبه 19 تیر 1403 - 15:00:00


رابطه رژیم‌‌غذایی سالم در کودکی با توانایی‌ شناختی بهتر در سالمندی


خراسان/ تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که در طول زندگی خود غذای سالم می‌خورند، بیشتر احتمال دارد در سال‌های پیری از توانایی‌های شناختی بهتر بهره‌مند باشند. به گزارش ایران اکونومیست، طبق تحقیقاتی که نزدیک به هفت دهه در بریتانیا به طول انجامید، رژیم غذایی سالم در دوران کودکی و میان‌سالی می‌تواند در آینده، مزایای شناختی عمده‌ای را به ارمغان بیاورد.
پژوهشی روی 3 هزار نفر
این یافته‌ها حاصل تحقیقات گروه تولد بریتانیاست که از سال ۱۹۴۶ تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرد. محققان در این پژوهش رژیم غذایی، نتایج شناختی بیش از ۳ هزار نفر در مقاطع مختلف بین ۴ تا ۷۰ سالگی را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند افرادی که بیشتر سبزیجات، میوه، حبوبات و غلات کامل مصرف می‌کنند و کمتر در رژیم غذای‌شان از سدیم، قندهای افزوده شده و غلات تصفیه شده استفاده می‌کنند، بالاترین توان‌ شناختی‌ را در طول زندگی خود داشته‌اند. بر اساس این تحقیقات، 8 درصد از کسانی که توانایی شناختی بالایی برخوردار بودند، رژیم‌های غذایی با کیفیت پایین و ۳۶ درصد آن ها رژیم‌های غذایی با کیفیت بالا داشتند. در عین حال، ۵۸ درصد از افرادی که توانایی‌های شناختی پایینی داشتند، رژیم‌های غذایی با کیفیت پایین و ۷ درصدشان، رژیم‌های غذایی با کیفیت بالا داشتند.
اهمیت خوردن غذاهای سالم در کودکی
این مطالعه نشان می‌دهند که خوردن غذاهای سالم در سنین پایین‌تر به ویژه در دوران کودکی و قبل از ۵۰ سالگی می‌تواند تاثیر بیشتری بر توانایی شناختی در سنین بالاتر داشته باشد. تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که سال‌های اولیه کودکان برای رشد شناختی بسیار مهم است و تغذیه نقش مهمی در آن دارد. «بوشرا دلیل»، پژوهشگر پسادکتری در دانشگاه کاتولیک لوون در بلژیک که ارتباط بین تغذیه، میکروبیوم روده و استرس را مطالعه می‌کند، به یورونیوز گفت که یافته‌های این پژوهش همچنین بر تأثیر طولانی مدت رژیم غذایی تأکید می‌کند، با توجه به تغییرات مغزی که منجر به کاهش شناختی می‌شود و زوال عقل می‌تواند سال‌ها یا دهه‌ها قبل از ظاهر شدن علایم هشدار دهنده آغاز شود. توانایی شناختی در سنین میان‌سالی بهبود می‌یابد اما پس از حدود ۶۵ سالگی کاهش پیدا می‌کند. مشکلات سلامتی شدیدتر، مانند زوال عقل، می‌توانند در کنار کاهش شناختی ظاهر شوند. «دلیل» گفت: «رژیم غذایی باید برای مدت زمان طولانی تغییر کند تا بتواند تاثیر خود را بگذارد و شاید آثار مربوط به پیری را کاهش دهد.»


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط