چهارشنبه 04 مهر 1403 - 08:43

کد خبر 549383

سه‌شنبه 19 تیر 1403 - 22:11:00


دوست ندارم شوهرم با خواهرش شوخی کند


خراسان/ دختری 17 ساله هستم و همسرم 25 ساله است. یک سال و نیم است که در دوران عقد به سر می‌بریم. با هم مشکلی نداریم. عاشق همسرم هستم ولی حساسیت من نسبت به همسرم هر لحظه بیشتر می‌شود و من را آزار می‌دهد طوری که دوست ندارم حتی با خواهرش هم شوخی کند. لطفا کمکم کنید؟
 پاسخ مشاور:
ابتدا لازم است به شما بگویم وقتی که دو نفر تصمیم به ازدواج می‌گیرند، باید ببینند که قادر به پایدار نگه داشتن بنیان یک زندگی هستند یا خیر؟ مفهوم ازدواج چیزی فراتر از یک تعهد قانونی است. این مسئله را مدنظر قرار دهید که دوران عقد به شما و همسرتان فرصت می‌دهد تا با اخلاق و روحیات یکدیگر آشنا شوید و درباره مسائل مختلف با هم گفت‌و گو‌کنید. بسیاری از مسائل و حساسیت‌های اعتقادی، مذهبی و عاطفی باید در زمان عقد، قبل از شروع زندگی مشترک مورد توجه و شناخت شما قرار گیرد. شما باید بدانید که هر کدامتان در چه موردی حساسیت دارید یا چه مسائلی شما و همسرتان را آزار می‌دهد یا برعکس چه رفتارها و سخنانی موجب آرامش خاطر شما می‌شود تا بعد از شروع زندگی نسبت به انجام یا گفتن آن رفتارها، توجه بیشتری داشته باشید و از بسیاری دلخوری‌ها و اختلافات جلوگیری کنید. در ادامه به آموزه‌های اخلاقی و روان‌شناختی دوران عقد اشاره می‌کنیم، امیدواریم که با مطالعه آن، دوران نامزدی شیرینی داشته باشید و مشکل‌تان حل شود.
اهمیت‌دادن به ارزش‌ها وعواطف همدیگر
شما و همسرتان باید به ارزش‌های یکدیگر احترام بگذارید و همچنین به عواطف و احساسات یکدیگر بها بدهید و به آن بی‌اعتنایی نکنید. هرگز نباید تصور کنید که بی‌اعتنایی به عواطف همسرتان، باعث عزیزتر شدن شما می‌شود. گاهی همسر شما نیاز دارد که با خانواده، خواهر، برادر یا حتی دوستان خود شوخی و صحبت کند. باید بگویم چنین حساسیت‌هایی باعث جریحه‌دار شدن عواطف همسرتان می‌شود. زن و شوهر هرگز نباید نسبت به ارزش‌ها و عواطف یکدیگر حساسیت داشته‌باشند یا بی‌تفاوت باشند.
فراگیری مهارت‌‌های زندگی و همسرداری
دوران عقد فرصت مناسبی برای شماست که با وظایف همسرداری، کیفیت برخورد با بستگان همسر، مهارت‌های زندگی و ... آشنا شوید. حال که زندگی مشترکی را پایه‌ریزی کرده‌اید، باید با حقوق و مسائل ضروری زندگی مشترک آشنا شوید. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم از کتاب‌های بی‌نظیر «اخلاق در خانواده» نوشته استاد سید علی اکبر حسینی، «روان‌شناسی همسران برتر» نوشته غلامعلی افروز و «آیین همسرداری» نوشته آقای سعیدیان استفاده کنید.
تمرین زن‌داری و شوهرداری
زن‌داری و شوهرداری در زندگی شما از همین زمان شروع می‌شود. همسرداری فن بسیار ظریف و دقیقی است که به اطلاعات نیاز دارد. ضرورت رعایت آن‌ها از همین زمان شروع می‌شود و تاخیر آن به زمان بعد از عروسی هیچگاه صلاح نیست؛ چون بسیاری از اختلافات خانوادگی از حوادث دوران عقد و عروسی مایه می‌گیرد و حل آن‌ها بسیار دشوار خواهد بود؛ لذا این دوران فرصت خوبی برای شماست تا مهارت‌های اجتماعی و همسرداری را کسب کنید.
نویسنده : بنفشه دولت‌آبادی مشاور خانواده


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط