چهارشنبه 04 مهر 1403 - 10:57

کد خبر 549788

چهارشنبه 20 تیر 1403 - 09:56:47


دوستم مدام احساسات دخترها را به بازی می‌گیرد


خراسان/پسری 21 ساله‌ام. رفیقم که در دانشگاه با یکدیگر آشنا شدیم، هر روز با یک دختر ارتباط می‌گیرد و دوست می‌شود. به همه آن‌ها هم قول ازدواج می‌دهد اما دروغ می‌گوید. خانواده‌اش را تا حدودی می‌شناسم و مخالف چنین چیزهایی هستند. چندبار به او گفتم که دست از این کارها بردار، عاقبت ندارد و احساسات دخترها را به بازی نگیر و دل‌شان را نشکن اما گوش نمی‌دهد. این موضوع را به خانواده‌اش بگویم تا جلویش را بگیرند یا نه؟ راه دیگری به ذهنم نمی‌رسد.
پاسخ مشاور:
مخاطب گرامی، این میزان دغدغه‌مندی و نگرانی برای دوست‌تان و سلامت روان او و البته افرادی که مورد سوء استفاده وعده‌های غیرواقعی ایشان قرار می‌گیرند، قابل تحسین است. در ادامه چند توصیه به شما دارم.
مشکل روانی دوست‌تان باید ریشه‌یابی شود
گفته‌اید که دوست‌تان هر روز با یک دختر ارتباط می‌گیرد و به همه آن‌ها هم قول ازدواج می‌دهد اما دروغ می‌گوید. در اصل رفتارهای این چنینی که با  ارتباط‌های متعدد شروع می‌شود و با وعده‌های دروغین ادامه می‌یابد، نشانه وجود آسیب‌های روانی در فرد می‌باشد و برای بهبود مستلزم گرفتن درمان روانشناختی است. با توجه به سن کم ایشان و تغییر محیط تحصیلی یا زندگی ممکن است تحت تاثیر هیجانات ارتباط با جنس‌مخالف و ترس از تنهایی یا رها شدگی دست به چنین رفتارهایی می‌زند. بنابراین برای حل مشکل ایشان ابتدا بهتر است که این مشکل  ریشه‌یابی   و سپس به دریافت مشاوره از مرکز مشاوره دانشگاه ترغیب شود.
نکاتی درباره گفتن این موضوع به خانواده‌اش
پرسیده‌اید این موضوع را به خانواده‌اش بگویم تا جلویش را بگیرند یا نه؟ باید توجه داشته باشید که راه‌حل افشای این روابط در بستر خانواده می‌تواند آسیب‌هایی را در پی داشته باشد که بهتر است به آن اشاره شود. رابطه امن دوستی شما به خاطر عدم رازداری تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است ایشان از شما عصبانی و دیگر اطلاعات را از شما پنهان یا رابطه‌اش را با شما قطع کند. همچنین آبرو و اعتبار ایشان در نزد خانواده از بین می‌رود و ممکن است برای ایشان دردسرهای دیگری ایجاد شود که ما از آن بی‌خبریم. در ضمن، سن دوست‌تان کنترل‌پذیری از والدین را کم می‌کند و ممکن است او به صورت مخفیانه به رفتار خود ادامه دهد. تنها در صورتی می‌توانید خانواده را در جریان قرار دهید که خطر جدی سلامت جسمی(رفتارهای پر خطر جنسی و مکرر، اعتیاد، احتمال خودکشی و ...) وجود داشته باشد.
او را به کمک‌گرفتن از مشاور تشویق کنید
در پایان توصیه می‌شود ضمن ایجاد فضای امن و سالم با همکلاسی‌تان، او را تشویق به دریافت مشاوره کنید. در صورت امتناع ایشان از ترک این روابط به جهت تاثیرگذاری بر شما، روابط خود را با او محدود کنید.
نویسنده : زهره حسینی | ‌ مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌طباطبایی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط