شنبه 07 مهر 1403 - 08:50

کد خبر 551376

پنج‌شنبه 21 تیر 1403 - 12:28:46


ایلان ماسک قوی‌ترین سیستم آموزش هوش مصنوعی جهان را می‌سازد


سخت افزار/ همانطور که می‌دانید، بازیگران صنعت جهانی هوش مصنوعی تمام تلاش خود را برای دسترسی به تراشه‌های ارزشمند انویدیا و پیشی گرفتن از OpenAI در رقابت برای توسعه پیشرفته‌ترین مدل هوش مصنوعی انجام می‌دهند. در همین راستا، ایلان ماسک جزئیات جدیدی در مورد برنامه‌های خود برای ساخت مجموعه‌ای فوق‌قدرتمند از پردازشگرهای گرافیکی انویدیا و قوی‌ترین سیستم آموزش هوش مصنوعی جهان اعلام کرد.

به گفته ماسک، xAI پس از جداشدن از اوراکل برای سرعت‌بخشیدن به پیشرفت در توسعه هوش مصنوعی، تصمیم گرفته است برای ساخت «قوی‌ترین کلاستر آموزشی در جهان» تنها به خود تکیه کند. اوراکل 24000 پردازنده گرافیکی انویدیا Hopper را برای آموزش مدل Grok 2 AI در اختیار xAI قرار داده است که در ماه آگوست آماده عرضه خواهد بود.

برنامه ایلان ماسک برای ساخت قوی‌ترین سیستم آموزش هوش مصنوعی جهان
ماسک آخرین جزئیات مربوط به خوشه 100 هزارتایی xAI را در پاسخ به گزارش رسانه‌ای که بیان می‌کرد مذاکرات بین شرکت هوش مصنوعی و اوراکل برای گسترش قرارداد موجود پایان یافته، را به اشتراک گذاشت. طبق قرارداد فعلی، xAI از 24000 پردازنده گرافیکی انویدیا H100 برای آموزش مدل Grok 2 AI استفاده می‌کرد و از نظر ظاهری، این شرکت علاقه‌مند به گسترش همکاری برای خوشه 100 هزارتایی ایلان ماسک بود.

طبق گزارش رسانه‌ها، اوراکل با مایکروسافت همکاری می‌کند تا مجموعه‌ای از 100000 تراشه انویدیا Blackwell GB200 را که جدیدترین پردازنده‌های هوش مصنوعی موجود در بازار هستند، به آن عرضه کند.

ماسک به اشتراک گذاشت که xAI در حال ساخت سیستم هوش مصنوعی خود برای دستیابی به سریعترین زمان تکمیل آموزش‌ها است. او معتقد است که این امر برای حضور در این حوزه ضروری است، زیرا به گفته او، سریع‌تربودن از هر شرکت هوش مصنوعی دیگری برای رقابت اساسی xAI بسیار مهم است.

جزئیات جدید به اظهارات ماسک در اوایل ماه گذشته برمی‌گردد که برنامه‌های xAI را برای ساخت یک سیستم چندمیلیارد دلاری با تراشه‌های Blackwell انویدیا فاش کرد. او اشاره کرده بود که این سیستم تقریباً از 300000 پردازنده گرافیکی B200 استفاده خواهد کرد. با درنظرگرفتن جزئیات قیمتی منتشرشده توسط جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، این سیستم ممکن است تا 9 میلیارد دلار هزینه داشته باشد.

ماسک معتقد است که با ساخت چنین سیستمی به‌جای کار با اوراکل، xAI می‌تواند به سریع‌ترین زمان برای تکمیل آموزش دست یابد. این سیستم آموزش را از ماه جاری آغاز خواهد کرد و به گفته این مجری، قوی‌ترین خوشه آموزشی در جهان با اختلاف زیاد خواهد بود. قبل از اینکه مدل‌هایی مانند Grok یا ChatGPT آماده پاسخگویی به پرسش‌ها باشند، بر روی مجموعه داده‌های موجود آموزش می‌بینند. این امر به آنها اجازه می‌دهد تا به‌صورت ریاضی پیش‌بینی کنند که پاسخ به سؤال کاربر بر‌اساس آنچه قبلاً آموخته است، چه خواهد بود.

از آنجاییکه بازیگران کلیدی صنعت هوش مصنوعی سال 2024 را صرف ارتقا و عرضه مدل‌های جدید می‌کنند، xAI در این زمینه نسبتاً بی‌سروصدا بوده است. اکنون، ماسک به اشتراک گذاشته است که Grok 2 ماه آینده در دسترس خواهد بود، زیرا بیشتر توسعه مدل کامل شده و xAI درحال انجام تنظیمات لحظه آخری و اصلاح باگ است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط