چهارشنبه 04 مهر 1403 - 06:42

کد خبر 552317

جمعه 22 تیر 1403 - 15:30:00


دودلینگ؛ نقاشی های کودکانه هنرمندانه


خراسان/ شاید با دیدن نقاشی‌های کارتونی پیچ‌در‌پیچ و شلوغ‌پلوغ برایتان سوال پیش آمده‌باشد که آیا این یک سبک نقاشی است و اگر جواب مثبت است، نام این سبک چیست. به این هنر «دودل» یا «دودلینگ آرت» می‌گویند. کلمهdoodle  وdoodling  در زبان انگلیسی از اوایل قرن هفدهم میلادی ظاهر شد. دودلینگ هنری به اصطلاح سرگرم‌کننده است که هنرمند افکار و تفکرات خود را در حالتی شوخ‌طبعانه و خلاقانه روی کاغذ می‌آورد و با خلق شخصیت‌ها، المان‌ها و... ناهماهنگ تلاش می‌کند افکار خود و آن‌چه ذهن شلوغش را به هم ریخته است، در طرح‌هایی درهم به تصویر دربیاورد و نقاشی‌هایی بکشد که در عین سادگی یک نمایش پیوسته است. این سبک نقاشی‌ها در گذشته زیاد جدی گرفته نمی‌شد و با نقاشی کودکان مقایسه می‌شد اما با تلاش‌ هنرمندانی مثل «کیت هرینگ» و «استیو کاتس» این هنر در جهان متحول شد. اگر می‌خواهید درباره این هنر بامزه بیشتر بدانید کارگاه امروز مخصوص شماست.


  فلسفه‌ رنگ‌های آبنباتی و جدی در دودلینگ
همان‌طور که گفتیم در گذشته دودلینگ آرت را جزو هنرها به حساب نمی‌آوردند اما وقتی هنرمندان، آثاری را با این سبک در زمینه انتقاد به مسائل اجتماعی، فساد، اثرات شبکه‌های اجتماعی، آلودگی‌های زیست‌محیطی و ... خلق کردند، این هنر مورد توجه منتقدان و هنرمندان دیگر قرار گرفت. آن‌ها فهمیدند این هنر با زبانی کودکانه و در عین سادگی می‌تواند انتقادهای محکمی به نابه‌سامانی‌ها در حوزه‌های مختلف داشته باشد. هنرمندان بیشتر برای تولید آثار هنری با این سبک از رنگ‌های شاد و به اصطلاح آبنباتی برای انتقال حس شادی و فراغت به مخاطب استفاده می‌کنند و از رنگ‌های تیره و خاکستری و به اصطلاح رنگ‌های خنثی و جدی برای انتقال مفاهیم جدی و توجه به مسائل مهم بهره می‌برند.
 
 یک تفریح کم‌استرس و بداهه برای همه
همه برای یک بار هم که شده در حین خط‌خطی کردن هنگام صحبت با تلفن و نقاشی کشیدن‌های سر کلاس و اوقات فراغت دودلینگ را تجربه کرده‌اند اما چون فکر نمی‌کردند این کار اهمیت خاصی داشته باشد، آن نقاشی‌ها را نگه نداشته‌ یا حتی از ترس تمسخر دیگران آن‌ها را دور ریخته‌اند. یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های دودلینگ آرت بداهه‌پردازی و ارتباط با ناخودآگاه و استفاده از خط در این سبک هنری است و همین تفاوت اصلی آن با طراحی آزاد است. یعنی هنرمند حالتی مانند مدیتیشن را در این هنر تجربه می‌کند و در لحظه طراحی به هر چیزی فکر می‌کند جز چیزی که می‌کشد. گفته می‌شود این یک تفریح کم‌استرس برای مردم است که باعث درک بیشتر آن‌ها از اتفاقات اطراف‌شان می‌شود.
 
 هدفمندکردن فعالیت‌های مغز با دودلینگ
سانی براون که یک هنرمند دودلیست‌کار است، می‎گوید: یک علاقه‌مند و خوره این هنر باید زیرک و باهوش باشد تا بتواند با استفاده از نقاشی‌های شلوغ، مفهوم مدنظر خود را به مخاطب برساند. دودلینگ آرت، پنج نوع مختلف دارد که ماندلا یا همان دایره‌های تودرتو و پر از جزئیات یکی از انواع آشنای آن برای ماست. براساس یک تحقیق در دانشگاه آمریکا دودلینگ، فعالیت‌های مغز را هدفمند کرده و سطح خلاقیت در افراد را بالا می‌برد. همین‌طور گفته می‌شود این هنر می‌تواند به دانش‌آموزان و دانشجویان برای جلوگیری از افت تحصیلی کمک کند. 
در حال حاضر کارگاه‌های دودلینگ آرت در ایران هم برگزار می‌شود و خیلی‌ها برای یادگیری این هنر کمتر شناخته‌شده آموزش می‌بینند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط