چهارشنبه 04 مهر 1403 - 02:54

کد خبر 554659

یک‌شنبه 24 تیر 1403 - 11:32:45


چرا باید به قول‌هایی که به کودک‌تان می‌دهید، عمل کنید؟


خراسان/ قول‌های ساده‌ای که گاهی ما باعجله به کودک‌مان می‌دهیم و بعد آن را زیر پا می‌گذاریم ممکن است برای ما هیچ معنایی نداشته باشد، اما برای بچه‌هایمان این معنا را دارد که «شما برای مادر و پدرتان مهم نیستید!». به گزارش «ایرنا»، همه ما به‌عنوان والد تلاش می‌کنیم تا عمل به وعده‌ها را به کودکان‌مان بیاموزیم، اما گاهی اوقات خودمان در انجام آن کوتاهی می‌کنیم. وقتی به فرزندتان می‌گویید فردا بعد از مدرسه برای او بستنی می‌خرید یا اگر قبل از ظهر تکالیفش را انجام دهد، او را به خانه‌یکی از دوستانش می‌برید و بعد بنا به دلایل مختلف قول‌تان را عملی نمی‌کنید، ازنظر فرزندتان شما دروغگو هستید.
الگوی نامناسبی نباشید
والدین الگوهایی برای فرزندان خود هستند و زمانی که آن‌ها به وعده‌های خود عمل می‌کنند، ممکن است فرزندان هم به پیروی از این الگو فکر کنند؛ اما زمانی که شما به قول‌هایتان عمل نمی‌کنید فرزندتان ممکن است فکر کند که «اگر مادر یا پدرم به قول خود عمل نمی‌کند، چرا من باید به قول‌هایم عمل کنم؟» قطعاً هیچ والدی نمی‌خواهد فرزندی عهدشکن تربیت کند اما وقتی ما به‌راحتی قول‌هایمان را زیر پا می‌گذاریم، با این کار بچه‌هایمان را به سمت انجام دقیقاً همان کار سوق می‌دهیم. وقتی به قول خود عمل می‌کنیم، این به فرزندانمان کمک می‌کند احساس امنیت کنند و بین ما اعتماد ایجاد می‌کند. هنگامی‌که این اعتماد مورد خیانت قرار می‌گیرد، فرزندان ما احساس ناامیدی می‌کنند. درنهایت، آن‌ها ممکن است اعتماد خود را نسبت به ما و آن‌چه ما می‌گوییم از دست بدهند، زیرا می‌بینند که وعده‌های ما عملی نمی‌شود.
بدون فکر به فرزندتان قول ندهید
بهتر است والدین در شرایط ناسازگاری کودک و وقتی او برای رسیدن به خواسته‌اش گریه می‌کند یا جیغ
 می زند، قولی به کودک ندهند و با او همدلی و صحبت کنند تا هیجان خود را کنترل کند. گاهی اوقات پیش می‌آید که در شرایط دشوار والدین بدون فکر قبلی به فرزندشان قولی می‌دهند که از انجام آن مطمئن نیستند؛ اما این مسئله به‌شدت اعتماد کودک به والدین را کاهش می‌دهد.
قول‌دادن به کودک برای کنترل رفتار او؟
گاهی رفتار کودک به‌گونه‌ای است که از کنترل والدین خارج می‌شود و والدین را مجبور می‌کند تا قولی دهند که فقط شرایط را آرام کنند اما از عملی کردن آن قول ناتوان هستند، در این شرایط کودک دچار سردرگمی و ناامیدی می‌شود. برخی مواقع هم شرایط عمل کردن به قول تغییر می‌کند و والدین موقعیت انجام به قول خود  را از دست می‌دهند. بهتر است در چنین شرایط دشواری والدین به‌جای قول دادن به کودک برای کنترل رفتار، او را از محیط خارج کنند و زمانی که کودک آرامش گرفت، شرایط و قوانین را برای او با جملاتی ساده و کوتاه توضیح دهند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط