جمعه 06 مهر 1403 - 04:51

کد خبر 555005

یک‌شنبه 24 تیر 1403 - 15:02:00


چرا نوشیدنی‌های قندی ممکن است جزو ناسالم ترین خوراکی‌ها باشد؟


webMD/ نوشیدنی های شیرین برای شما مضر هستند، پس شما نوشیدن آنها را محدود به چند قوطی نوشابه در هفته می‌کنید و به صورت منظم برنامه ورزشی دارید. درست است؟
شاید نه. دکتر لورنا پاچکو، متخصص و محقق تغذیه در دانشگاه هاروارد معتقد است: مصرف نوشیدنی هایی که با شکر شیرین شده اند از نوع قندهای افزودنی مانند نوشابه، لیموناد، نوشیدنی های میوه ای و ورزشی حتی در حد اعتدال هم می تواند به سلامتی شما آسیب بزنند. 

دکتر پاچکو می گوید: از آنجایی که خودم یک متخصص تغذیه هستم، معتقدم باید در جهت اعتدال مصرف مواد غذایی تلاش کنیم اما این موضوع شامل نوشیدنی های شیرین نمی شود. این نوشیدنی ها همان آب نبات مایع هستند و برای سلامتی بسیار مضر پس باید از نوشیدن آنها اجتناب کرد. 

دکتر پاچکو در مطالعه ای که در سال 2024 روی بیش از 100 هزار نفر انجام شد، دریافت متوجه شد کسانی که به صور منظم ورزش می کردند و فقط 2 بار نوشیدنی شیرین در هفته مصرف می کردند، 15درصد بیشتر از افرادی که ورزش می کردند اما نوشیدنی شیرین مصرف نمی کردند در خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند. شرکت کنندگانی که 2 بار نوشیدنی شیرین در هفته مصرف می کردند و ورزش نمی کردند در معرض خطر بیشتری بودند: تقریبا 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی بودند. 

دکتر پاچکو افزود: کمپین های تبلیغاتی نوشیدنی ها نشان می دهد تا زمانی که ورزش می کنید، نوشیدنی های شیرین شده با شکر تاثیر منفی بر سلامت افراد نخواهد داشت اما بر اساس یافته های ما "این درست نیست". به همین دلیل بهتر است مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر را تا جای ممکن کاهش دهید و آب را جایگزین این نوشیدنی ها کنید. 

چرا آب قند برای شما مضر است؟
برای همه مشخص است که مصرف بیش از حد قند در هر شکلی برای سلامتی مضر است اما شواهد نشان می دهد که شکر مایع برای بدن بسیار مضرتر است. 

اگر نمی توانید نوشیدنی های شیرین را ترک کنید، تلاش کنید تا جایی که می توانید استفاده از آنها را محدود کنید. فراموش نکنید: حتی اگر تنها دوبار در هفته نوشیدنی شیرین مصرف کنید، طبق این مطالعه خطر ابتلا به بیماری قلبی خودتان را افزایش داده اید اما همین مقدار باز هم بهتر از نوشیدنی شیرین بیشتر است. 


نویسنده: Courtney Southwick



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط