چهارشنبه 04 مهر 1403 - 02:54

کد خبر 555981

دوشنبه 25 تیر 1403 - 19:00:00


آشنایی با همه آنچه برای نگهداری از آستارانتیا ستاره‌گون نیاز دارید


جام جم/ اسم این گیاه زیبا ازکلمه لاتینaster به معنی ستاره گرفته شده است. آستارانتیا برای محیط خارجی منزل، مثل باغچه‌ها مناسب است. نگهداری از این گیاه خیلی پیچیده نیست.
 

فقط باید آن رادریک محیط پرنورقراردهید وخاک آن راازاوایل بهار تا پاییز همیشه مرطوب نگه دارید. باد شدید به آستارانتیا آسیب می‌زند، پس بهتر است آن را در محیطی قرار دهید که از وزش باد در امان باشد. آستارانتیا برای زنبور‌ها بسیار جذاب است؛ پس اگر قصد نگهداری از آستارانتیا را دارید، باید میزبان زنبور‌ها هم باشید.

آبیاری
این گیاه برای بقا و جلوگیری از بیماری‌های مختلف،به داشتن خاکی مرطوب نیاز دارد.مطمئن شوید که در فصل‌های گرما گیاه را به‌خوبی آبیاری می‌کنید.دفعات آبیاری را درطول تابستان‌های گرم افزایش دهید. درغیر این صورت آستارانتیا سریعا پژمرده خواهد شد.به عبارت دیگر،بایدهمیشه خاک آستارانتیا رامرطوب نگه دارید، چون این گیاه نمی‌تواند دوره طولانی خشکی را تحمل کند و معمولا از بین خواهد رفت. پس بدون شک‌، داشتن خاکی با زه‌کشی مناسب برای آن ضروری است.

نور و دما
آستارانتیا برای رشد به نورکامل خورشید نیاز دارد.البته فراموش نکنید که درچنین شرایطی باید آبیاری مرتبی نیز داشته باشد.البته جای نگرانی نیست،چون آستارانتیا گیاه تطبیق‌پذیری است ومی‌توانددرسایه نیز رشدخوبی داشته باشد.شرایط ایده‌آل این است که آستارانتیا را در نقطه‌ای قرار دهید که درساعاتی از روز،نور کافی را دریافت می‌کند ودرباقی روز نیز سایه کمی دارد. داشتن سایه برای این گیاه ضروری است،چون مانع ازسوختن برگ‌های آن می‌شود. آستارانتیا می‌تواند سرمای شدید زمستان و سایر شرایط دشوار محیطی را تحمل کند اما هوای گرم و مرطوب برای آن خوشایند نیست. 

هرس‌کردن و گل‌دهی
شکوفه‌ آستارانتیا در اواسط تابستان ظاهر می‌شود و معمولا همراه با این فصل پایان می‌یابد. گل آستارانتیا گرد، پهن و معمولا ترکیبی ازرنگ صورتی وسفید است. این گل‌های زیبا به‌صورت دسته‌هایی متراکم توسط برگچه‌هایی گل‌مانند احاطه شده‌اند.شکل خاص این گل‌ها، باعث شده تا یادآور شعله آتش یا یک ستاره پرنورباشند.برای این‌که گیاه راتحریک کنید که درتابستان هم گل بدهد،باید به محض این‌که شکوفه‌ها شروع به پژمرده‌شدن کردند، آنها را از گیاه جدا کنید. این کار را با قیچی یا ابزارمخصوص باغبانی انجام دهید. آستارانتیا گیاهی بسیار پرکار بوده وشخصا برای خودگرده‌افشانی می‌کند.پس اگرمی‌خواهید ازاین کار جلوگیری کرده و در عین حال در آینده گل‌های زیباتری داشته باشید،حتما طبق دستور بالا عمل کرده وگل‌ها راقبل ازافتادن جداکنید. حتی می‌توانید گل آستارانتیا را به‌عنوان گلی شاخه‌بریده در دسته‌گل‌های خوداستفاده کنید.چون عمر این گل‌ها به‌طور طبیعی کوتاه است، بهتر است تا زمانی که هستند از آنها استفاده کنید. 

خاک و کوددهی
آستارانتیا در خاک رس غنی همراه با ترکیبات مخصوص گیاهان آپارتمانی رشد چشمگیری دارد. علاوه بر این، خاک آن باید کمی اسیدی نیز باشد.از زه‌کشی مناسب خاک غافل نشوید، خاک باید آب را به‌خوبی ازخود عبوردهد.به‌طوری که گیاه در خیسی راکد خاک قرار نگیرد. برای افزایش موادمعدنی خاک به آن برگ‌های خشک‌شده، کمپوست یا دانه قهوه اضافه کنید و برای بهینه‌کردن رشد گیاه، بهتراست سطح خاک رابا کمپوست یا مالچ‌های طبیعی بپوشانید تارطوبت درخاک باقی بماند.همچنین سالی یک الی دوبار برای تقویت گیاه از کود متعادل استفاده کنید. دانه‌های قهوه علاوه بر غنی‌کردن خاک، باعث افزایش میزان اسیدی‌بودن آن نیز می‌شوند.

تکثیر، آفات و بیماری‌ها
خوشبختانه آستارانتیا به‌طور جدی از حضور آفات یا ابتلا به بیماری‌ها رنج نمی‌برد اما ممکن است مورد حمله شته و حلزون قرار بگیرد. این آفات به برگ آستارانتیا بسیار علاقه‌مندند. پس توصیه می‌کنیم به‌طور مرتب سلامت برگ‌ها را چک کنید. اگر اوضاع وخیم‌تر شود، گیاه مورد حمله کپک‌های آردی قرار خواهد گرفت. این گیاه به روش کاشت بذر و تقسیم بوته تکثیر پیدا می‌کند و بهتر است در اوایل پاییز یا بهار انجام شود.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط