پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 20:01

کد خبر 56271

یک‌شنبه 24 اردیبهشت 1402 - 16:27:44


سپردن کودکان به مهدکودک‌ چقدر در اروپا رایج است؟


خراسان/ نگهداری اطفال و کودکان برای والدین به ویژه برای آن‌هایی که شاغل هستند، یک چالش جدی است. در چنین شرایطی، بیشتر کودکان زیر
۳ سال در کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان توسط پدر و مادرهای‌شان نگهداری یا راهی خانه اقوام دور و نزدیک از جمله پدربزرگ و مادر بزرگ‌ها می‌شوند ،  اما تحت مراقبت و آموزش پرستارها و مهدهای کودک‌ قرار نمی‌گیرند. 

آمارها چه می‌گوید؟
مطابق تازه‌ترین ارزیابی اداره آمار کمیسیون اروپا(یورواستات)، به‌طور متوسط 2/50درصد از کودکان زیر ۳ سالی که در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، عنفوان کودکی خود را صرفا در کنار پدر و مادر خود سپری می‌کنند. این نسبت در چهار کشور اروپای شرقی یعنی رومانی، جمهوری چک، بلغارستان و لیتوانی به اوج می‌رسد که در بالاترین سطح به 8/76 درصد در رومانی می‌رسد. در مقابل، تنها۸/۱۳درصد کودکان زیر ۳ سال در هلند، صرفا تحت مراقبت، تعلیم و تربیت پدر و مادر خودشان قرار دارند.
درصد حضور کودکان اروپایی در مهدهای کودک‌

از سوی دیگر، در سال ۲۰۲۱، 2/36 درصد از کودکان زیر ۳ سال در اتحادیه اروپا بیش از یک ساعت در هفته تحت مراقبت رسمی در مهدهای کودک‌ یا مراکز قانونی نگهداری موقت کودکان  قرار داشته‌اند. از میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، هلند با ۷۴ درصد، بیشترین سهم کودکان کمتر از ۳ سال را به خود اختصاص داده که مراقبت از آن ها به مهدهای کودک‌ واگذار شده است. پس از آن دانمارک (۶۹ درصد) و لوکزامبورگ (۶۲ درصد) قرار
 داشته اند. همچنین، 1/21 درصد از کودکان زیر ۳ سال در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، طی سال ۲۰۲۱ هر هفته بیش از ۳۰ ساعت را در مهدهای کودک‌ سپری کرده‌اند. گزارش یورواستات همچنین حاکی است کمتر از یک چهارم (۲۱ درصد) کودکان زیر ۳ سال در اتحادیه اروپا توسط پرستاران حرفه‌ای، پدربزرگ و مادربزرگ یا دیگر اعضای خانواده و اقوام (به استثنای والدین) مراقبت می‌شوند.
منبع: یورونیوز


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط