جمعه 30 شهریور 1403 - 01:19

کد خبر 56369

یک‌شنبه 24 اردیبهشت 1402 - 21:15:00


معرفی بهترین رمان های سبک عاشقانه


آخرین خبر/ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلی تهران و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود. 
این نمایشگاه بهترین فرصت برای خرید کتاب های مورد علاقه شما در ژانر کتاب های عاشقانه است. اگر از علاقه مندان این سبک کتاب ها هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین و پرفروش ترین کتاب‌های این ژانر آشنا شوید و این کتاب‌ها را تهیه کنید.

ژانر عاشقانه (Romance)
یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین ژانرهای ادبی در دنیا که خیلی به معرفی نیاز ندارد و تقریبا از زمان پیدایش رمان، این ژانر هم مخاطبین انبوه خود را به‌همراه داشته است، ژانر عاشقانه است. این گونه ادبی همانطور که از نامش پیداست داستان‌ها و روایت‌هایی هستند که هسته اصلی آن‌ها را عشق تشکیل می‌دهد. البته ژانر عاشقانه زیر مجموعه‌هایی مثل: عاشقانه‌های کلاسیک، عاشقانه‌های تاریخی، عاشقانه‌های معاصر و غیره نیز دارد. آثار این سبک به خاطر مخاطب زیادی که دارد آن را به دو بخشی خارجی و ایرانی تقسیم کردیم.

برخی از مهمترین آثار ژانر عاشقانه:
بلندی‌های بادگیر، نوشته‌ی امیلی برونته

«بلندی های بادگیر» یکی از غم‌انگیز‌ترین داستان‌های عاشقانه‌ی تاریخ است. وقتی برای اولین بار منتشر شد منتقدان آن را زننده‌ خواندند. بیشتر خوانندگان از شخصیت‌های داستان انتقاد کردند.

البته حالا پیچیدگی‌های رابطه‌ها را بهتر درک می‌کنیم. این پیچیدگی‌ها نشان می‌دهند استاندارد‌های اجتماعی نباید تعیین‌کننده‌ی خوشبختی ما باشند.

«غرور و تعصب» از جین آستن

رمان غرور و تعصب یکی از رمانتیک‌ترین رمان‌های عاشقانه تاریخ است. داستان این کتاب حول محور خانواده‌ای است که پنج دختر دارند. زندگی شاد و سرزنده این دخترها در کنار یکدیگر شوق زندگی را به مخاطب القا می‌کند. با آمدن دو مرد جوان و ثروتمند به دهکده آن‌ها داستان‌های عاشقانه رمان آغاز می‌شود و در پایان این داستان‌ عاشقانه شما را شگفت زده می‌کند.

آنا کارنینا اثر لئو تولستوی
آنا کارنینا یکی از بلندترین کتاب های رمانتیک جهان است که بیش از 800 صفحه دارد. با این وجود، این اثر ارزش خواندن دارد و کسی از خواندن این 800 صفحه پشیمان نخواهد شد. این کتاب از نظر بسیاری از منتقدین بهترین رمان عاشقانه کلاسیک و حتی در تمام دوران است. از نظر ما نیز این کتاب جز بهترین آثاری است که هر دوستدار مطالعه باید در طول زندگی خود بخواند.

معرفی دیگر رمان‌های عاشقانه خارجی:
«برباد رفته» از مارگارت میچل
عشق سال‌های وبا، نام رمان عاشقانه‌ی جذابی از گابریل گارسیا مارکز
«گتسبی بزرگ» از اف‌اسکات فیتزجرالد
رومئو و ژولیت ویلیام شکسپیر
«من پیش از تو» از جوجو مویز
ملت عشق از الیف شافاک

در این مقاله به معرفی و بررسی چند نمونه از پرطرفدارترین و بهترین رمان‌های عاشقانه ایرانی پرداختم. رمان‌های عاشقانه بسیاری در ادبیات فارسی نگاشته شده‌اند که بعضی از آن‌ها به ادبیات عامه پسند تعلق دارند و بعضی از آن‌ها از آثار فاخر ادبی محسوب می‌شوند. هدف من تهیه فهرستی با در نظر داشتن استقبال مخاطبان بود و تفکیکی از منظر عامه پسند بودن اثر یا سبک فاخر آن در نظر نگرفتم. امیدوارم این مطلب در مورد رمان عاشقانه ایرانی مورد توجهتون قرار بگیرد.

یک عاشقانه آرام، نادر ابراهیمی

نادر ابراهیمی در نوشتن عاشقانه‌ها توانمند بود. چنان تاثیرگذار و گیرا می‌نوشت که کتاب را که برمی‌داری دیگر دلت نمی‌خواهد بر زمین بگذاری. دلت می‌خواهد زمان کش بیاید و روز و شب نگذرند تا تو به انتهای روایت‌های او برسی؛ و چه افسوسی دارد تمام شدن هر کتابش. نوشته‌های او چنان لطیف‌اند که گاه با سرعت کمتری می‌خوانی مبادا خش بردارند. ابراهیمی عشق را چشیده و عصاره‌اش را با جان‌ودل خویش مخلوط کرده و ماحصل را بر کاغذ نقش می‌زد. همین است که عشقی که او از آن می‌گوید، باورپذیر و ملموس است. او موفق به دریافت چندین جایزه ازجمله جایزه نخست براتیسلاوا، جایزه نخست تعلیم و تربیت یونسکو و جایزه‌ کتاب برگزیده‌ سال ایران شده است. همچنین پس از نوشتن داستان بلند «آتش بدون دود» توانست عنوان «نویسنده‌ برگزیده ادبیات داستانی ۲۰ سال بعد از انقلاب» را نیز به خاطر این کتاب هفت‌جلدی دست بیاورد.
 

 شوهر آهو خانم اثر علی‌محمد افغانی
داستان در سال ۱۳۱۳ در کرمانشاه رخ می‌دهد. آهوخانم زنی زحمتکش، بردبار و بزرگوار است. آدم‌ها و ماجراها پیرامون آهوخانم شکل می‌گیرند و او آن‌چنان بر تمامی داستان تأثیر می‌گذارد که حتی در صحنه‌هایی که حضور ندارد، وجودش محسوس است. شوهرش، سید میران سرابی، نانوا و رئیس صنف نانوایان کرمانشاه، پشت ترازوی مغازه‌اش نشسته است که زن زیبارویی وارد می‌شود. زنی به‌نام هما که پس از چهار سال زندگی به دلیل ستم‌های شوهرش، مهرش را حلال و جانش را آزاد کرده است.

 چشمهایش اثر بزرگ علوی
[«سید مجتبی آقابزرگ علوی» که او را با نام «بزرگ علوی» می‌شناسیم متولد سال ۱۲۸۲ در محله چاله‌میدان تهران است. او نویسنده‌ای است که همواره تلاش کرده در داستان‌هایش تصویری درست و به‌جا از وضعیت جامعه‌ی آن روز داشته باشد و اوضاع سیاسی و اجتماعی زمانه بر نوشته‌های او ردی باقی گذاشته‌اند. او در سال ۱۳۱۵ به زندان افتاد. پس از آزادی دو کتاب متاثر از این دوران به رشته تحریر درآورد. در یک نگاه اجمالی می‌توان گفت که رگه‌هایی از آرمان‌های سیاسی و حزبی او در تمامی آثارش مشهود است. یکی از کسانی که داستان‌نویسی مدرن ایرانی به‌نوعی به او مدیون است، بزرگ علوی است. از میان آثار او می‌توان به «انتظار»، «ازبک‌ها»، «پنجاه‌وسه نفر»، «چمدان»، «روایت»، «سالاری‌ها»، «موریانه» و «چشم‌هایش» اشاره کرد

معرفی دیگر رمان‌های عاشقانه ایرانی:
سال بلوا / عباس معروفی
بامداد خمار / فتانه حاج سید جوادی
پستچی / چیستا یثربی
همخونه / مریم ریاحی
عشق و چیزهای دیگر / مصطفی مستور
دالان بهشت / نازی صفوی
من او / رضا امیرخانی
پنجره / فهیمه رحیمی
پریچهر/ م مودب پور

 اگر شما هم کتابی در این ژانر مطالعه کردید که برایتان جذاب بوده معرفی کنید.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط