یکشنبه 25 مرداد 1405 - 20:59
اثبات پیوند قوی بین سلامتروان خانواده و غذای افراد
خراسان/ یک مطالعه جدید نشان داد که میان کیفیت رژیمغذایی افراد و تواناییهای شناختی آنها در طول زندگی پیوندهای قوی وجود دارد. طبق نوشته وبسایت «یورک آلرت» این مطالعه توسط محققان دانشگاه تافتس آمریکا انجام شد و نتایج آن در نشست سالانه انجمن آمریکایی تغذیه در شیکاگو اعلام شد.
مطالعهای روی 3هزار نفر در 7 دهه
در این مطالعه از دادههای جمعآوریشده حدود 3هزار نفر استفاده شد که هفت دهه بررسی شدند. عملکرد شناختی، کار ذهنی یا فرایند کسب دانش و درک از طریق فکر، تجربه و حواس است و شامل جنبههای مختلف فرایندهای فکری مانند توجه، حافظه، ادراک، تصمیم گیری، برنامهریزی، تفکر، قضاوت، درک، زبان، عملکرد بصری-مکانی و موارد دیگر میشود. محققان میگویند در پیش گرفتن رژیمغذایی سالم میتواند با کاهش استرس و بهبود جریان خون به مغز از سلامت مغز و سلامت روان حمایت کند.
نتایج این پژوهش
با تجزیه و تحلیل میزان تغذیه شرکتکنندگان در پنج نقطه زمانی و بررسی آن در برابر تواناییهای شناختیشان در هفت نقطه زمانی، محققان دریافتند که کیفیت رژیم غذایی ارتباط تنگاتنگی با سلامت روان و توانایی شناختی دارد. به عنوان مثال، حدود ۸ درصد از افرادی که از رژیمغذایی ناسالم پیروی میکردند، توانایی شناختی بالایی داشتند، در مقابل حدود ۷ درصد از افرادی که از رژیم غذایی سالم پیروی میکردند، با گذشت زمان از تواناییهای شناختی کمتری در مقایسه با همسالان خود رنج میبردند. در حالی که بیشتر مردم در طول بزرگ سالی بهبود مستمری را در کیفیت رژیمغذایی خود تجربه میکنند، محققان خاطرنشان میکنند که تفاوتهای جزئی در کیفیت رژیم غذایی دوران کودکی ممکن است الگوهای رژیمغذایی بهتر یا بدتر را تعیین کند که یک فرد در دوره های بعدی زندگی خود از آن پیروی میکند. کلی کارا، دارای مدرک پیاچدی از دانشکده علوم تغذیه و سیاست جرالد جی و دوروتی آر فریدمن دانشگاه تافتس میگوید: «این نشان میدهد که مصرف مواد مغذی در اوایل زندگی بر تصمیمات غذایی ما بعدها در زندگی تأثیر میگذارد و آثار انباشتگی رژیم غذایی با توسعه تواناییهای شناختی ما مرتبط است». همچنین طبق نتایج این مطالعه مشخص شد شرکتکنندگانی که با گذشت زمان تواناییهای شناختی بالاتری نسبت به همسالان خود داشتند، تمایل بیشتری به خوردن غذاهای توصیهشده مانند سبزیجات، میوهها، حبوبات و غلات کامل و مقادیر کمتر سدیم، قندهای افزودهشده و غلات تصفیهشده داشتند.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
چراغ قوه همه کاره ( پاور بانک، شیشه شکن و ... )
-
هشدار آبفای کشور به مردم؛ هیچ ماموری فعلا برای قرائت کنتور آب مراجعه نمیکند
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
جارو شارژی !! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
فشار آبرو چند برابر کن ....
-
فرمانده کل قوا: ملت ایران در مقابل جنگ تحمیلی محکم میایستد همانگونه که در مقابل صلح تحمیلی نیز محکم خواهد ایستاد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
پایان زودهنگام گنبد آهنین؟ اسرائیل مجبور به جیرهبندی موشکها شد
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
گردونه را بچرخانید، بیتکوین دریافت کنید
-
واکنش عراقچی به تجاوز امروز آمریکا به تأسیسات هستهای فردو، نطنز و اصفهان
آخرین اخبار
-
خسارت به موزه باستانشناسی درهشهر در حملات دشمن
-
اعلام همبستگی کشتی آسیا؛ ایران همواره یکی از ارکان کشتی جهان است
-
نیویورک تایمز: ناو جرالد فورد ۳۰ ساعت در آتش میسوخت
-
توزیع میوه شب عید در ایلام تا ۱۵ فروردین ادامه دارد
-
چالش عجیب یونایتد برای فروش برونو به عربستان
-
منابع و جزئیات آزمون دکتری ۱۴۰۶ اعلام شد
-
توصیههای آتشنشانی برای برگزاری چهارشنبهسوری متفاوت در شرایط جنگی
-
واکاوی سناریوهای ادامه لیگ برتر در پرسپولیس
-
خشم کشورهای عربی منطقه از دولت ترامپ
-
معاون وزیر نیرو: قطعی طولانیمدت برق نداریم
-
عارف: در صورت تکرار «فروغ جاویدان»، «مرصاد ۲» را تکرار میکنیم
-
وداع مردم شیراز با پیکر مطهر 5 شهید مدافع میهن
-
عکس/ آثار تجاوز به مناطق مسکونی تهران
-
نجات ۱۵ نفر از کارمندان و مشتریان یک بانک و منازل مسکونی از زیر آوار
-
بهادری جهرمی: استیصال دشمنان نشان از این دارد که کدام طرف نزدیک پیروزی است
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
معاون وزیر نیرو: قطعی طولانیمدت برق نداریم
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 12:49:00
نجات ۱۵ نفر از کارمندان و مشتریان یک بانک و منازل مسکونی از زیر آوار
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 12:08:40
مجوزهای کسب و کار به مدت سه ماه تمدید شد
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 12:04:50
اطلاعیه درگاه ملی مجوزها درخصوص اختلال در فرآیند صدور مجوزها
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 11:42:37
تسهیلات ویژه گمرکی برای ترخیص شبانهروزی دارو و تجهیزات پزشکی
سهشنبه 27 اسفند 1404 - 11:31:21